Nye anbefalinger for arbeidstidsavtaler i kulturskolen
Creo har revidert sine anbefalinger for arbeidstidsavtaler i kulturskolen i KS. Målet er å gi tydeligere og mer praktiske verktøy for lokale parter, og bidra til mer lik praksis og bedre grunnlag for heltidsstillinger.
Få sentrale reguleringer av kulturskolen
Det finnes få sentrale reguleringer for arbeidstid i kulturskolen, utover rammene i Hovedtariffavtalen 4.2.5: Ansatte i kulturskole har et ordinært brutto årsverk på 1950 timer. Med mindre annet avtales lokalt, gjelder som et utgangspunkt en planfestet arbeidstid på 1300 timer. I denne tiden ligger et undervisningsomfang på inntil 741 klokketimer.
Til sammenlikning har ansatte i grunn- og videregående skole arbeidstiden regulert gjennom sentral særavtale, SFS 2213.
Creo mottar jevnlig henvendelser fra medlemmer, tillitsvalgte og ledere om uklarheter og ulik praktisering av arbeidstidsbestemmelsene, og behovet for tydeligere anbefalinger.
Arbeidsgruppe med bred forankring
For å møte dette behovet nedsatte Creo høsten 2023 en arbeidsgruppe med tillitsvalgte og medlemmer innenfor det kommunale tariffområdet for å revidere og videreutvikle anbefalinger og maler. Målet har vært å sikre faglig forankring og lokal relevans, med bred representasjon fra ulike fag, verv og kulturskoler – både store og små.
Gruppen har arbeidet over to år, med syv digitale møter og en fysisk samling i Oslo. I tillegg er det gjennomført en omfattende kartlegging med over 400 svar fra medlemmer, samt digitale innspillsmøter for ulike fagområder. Arbeidsgruppas forslag til nye anbefalinger ble endelig vedtatt av Creos forbundsstyre i september 2025.
Se presentasjon av arbeidsgruppa under.
Ny mal og fagspesifikke råd
De reviderte anbefalingene presenteres på nettsidene i et nytt format, med:
- En konkret mal for arbeidstidsavtale som kan tilpasses lokalt
- Informasjon om tariffmessige rammer og lokale hensyn som bør vurderes
- Fagspesifikke anbefalinger
- Utdypende innhold om kulturskolens mandat og samfunnsoppdrag, med lenker til relevante dokumenter og ressurser
Selv om det er enkelte materielle endringer, er innholdet i hovedsak en videreføring av tidligere anbefalinger, med tydeligere systematisering av relevante forhold ved inngåelse av lokale avtaler.
Bedre verktøy for lokale prosesser
Nettsidene skal være et praktisk verktøy for tillitsvalgte, arbeidsgivere og medlemmer i arbeidet med lokale arbeidstidsavtaler. Anbefalingene skal bidra til likere praktisering, ivareta fagspesifikke behov og støtte grundige vurderinger lokalt. Tydeligere definisjoner og eksempler på årsverksinndeling skal redusere uklarheter og tolkningsforskjeller.
Til sist skal anbefalingene styrke arbeidet med heltidskultur, og gjøre det mer realistisk og bærekraftig å stå i full stilling i kulturskolen gjennom et helt yrkesliv.
Selv om dette kun er anbefalinger og ikke er forpliktende overfor arbeidsgiver i tariffmessig forstand, håper Creo at både arbeidsgivere og tillitsvalgte vil skjele til Creos anbefalinger og så langt mulig legge disse til grunn.
Presentasjon av arbeidsgruppa
Anna Elisabeth Roos, Bjørn Gisle Seter, Franziska Wika, Guttorm Strande Syrrist, Hilde Chapman, Marte Lovise Elnan Aune, Wenche Høidal Husom og Yasmin Gabrielle Rozario.

Anna Elisabeth Roos – Pedagog i Stavanger kulturskole
Fag: Visuell kunst
Hva var din motivasjon for å delta i arbeidsgruppen?
Jeg synes det var viktig at visuelle kunstfag var representert i gruppen.
Hva opplever du er den/de største utfordringene når det gjelder arbeidstid i kulturskolen?
Å ha nok tid til for og etterarbeid slik at vi kan svare på rammeplanens og våre styringsdokumenters ambisjoner. Kveldsarbeid er utfordrende over tid og i full tid.
Hva er for deg det viktigste/mest relevante temaet som er behandlet i de nye anbefalingene?
Helheten. Se arbeidstiden i perspektivet å kunne stå i jobben fulltid i et helt arbeidsliv og levere på mandatet vårt. Forløse potensialet i skolen, elevene, ansatte og faget
Hvilke tanker har du om hvordan anbefalingene kan brukes av tillitsvalgte, medlemmer og arbeidsgivere?
Jeg håper det gjør det enklere for folk ute i felten å forstå egen arbeidstid og få gode forhold. Jeg håper det setter ord på de utfordringer på en måte som gjør det forståelig for tillitsvalgte, medlemmer og arbeidsgivere.
Bjørn Gisle Seter – Tillitsvalgt Sogn kulturskule
Fag: distriktsmusiker/musikk
Hva var din motivasjon for å delta i arbeidsgruppen?
Jeg meldte meg som frivillig til å delta i arbeidsgruppen av flere årsaker. Jeg har lang erfaring med arbeid som distriktsmusiker, sangpedagog og dirigent i kulturskole, og i flere år har jeg hatt verv som tillitsvalgt i hjemkommune og i regionslag. I den forbindelse har jeg erfart ulike problemstillinger i forhold til arbeidstidsavtaler som kunne være interessante å drøfte ved arbeidet med anbefalt mal. I tillegg er jeg utdannet jurist og tenkte at det kunne være en nyttig kompetanse å ha i arbeidsgruppa.
Hva opplever du er den/de største utfordringene når det gjelder arbeidstid i kulturskolen?
Jeg opplever at det er en utfordring i kulturskulene å enes om skillet mellom undervisningstid, annen planfesta tid, og ikke planfesta tid. Arbeidsgruppa har gjort et grundig arbeid med å klargjøre dette skillet slik at det blir enklere for kulturskolene å inngå gode arbeidstidsavtaler med de ansatte.
Franziska Wika – Tillitsvalgt Vefsn kulturskole
Fag: distriktsmusiker/musikk
Hva var din motivasjon for å delta i arbeidsgruppen?
Motivasjonen min for å delta i arbeidsgruppen har vært å være en stemme fra Nord. Jeg har arbeidet som distriktsmusiker i snart 30 år og vært tillitsvalgt i Vefsn kulturskole i mange år. Det har gitt meg meg verdifull erfaring.
Hva opplever du er den/de største utfordringene når det gjelder arbeidstid i kulturskolen?
Å være lærer i kulturskolen er ingen åtte til fire jobb. Du arbeider når elever og andre brukere av kulturskolen har fritid og barn er ferdige på skolen. Du opplever at hele dagen kan være fullt med en time her og en time der, det kan oppstå «hull» i timeplanen, noen timer på formiddagen og noen timer sent på kveld. Det kan være vanskelig å kombinere arbeidsliv med eget familieliv. Du skal være tilgjengelig for arbeidsgiver, foreldre og elever hele dagen ved siden av din egen undervisning. Du skal være en god utøver av ditt fag og et forbilde for dine elever. Det krever stor innsats i egentrening/øving som går langt ut over tilmålt arbeidstid.
Hva er for deg det viktigste/mest relevante temaet som er behandlet i de nye anbefalingene?
Alle temaer som er behandlet i arbeidsgruppen er i høyeste grad relevant og viktig for alle kollegaer i kulturskolen.
Hvilke tanker har du om hvordan anbefalingene kan brukes av tillitsvalgte, medlemmer og arbeidsgivere?
Jeg håper at arbeidsgivere ser verdien i våre anbefalinger for å ta vare på helsen til sine ansatte. For tillitsvalgte kan Creos anbefalinger være et godt verktøy i forhandlinger med arbeidsgiverne og for å bistå medlemmene.
Guttorm Strande Syrrist – Tillitsvalgt Knuden, Kristiansand kulturskole
Fag: kulturkarusell
Hva var din motivasjon for å delta i arbeidsgruppen?
Arbeidstid hadde over noe tid vært en kilde til utfordringer hos oss lokalt, og de erfaringene jeg hadde fra arbeid med dette virket naturlig å ta med seg inn i en arbeidsgruppe. Da kommunen ble tvangssammenslått skulle ny særavtale om arbeidstid i en ny organisasjon bygges opp fra bunnen av, og siden det ligger veldig lite faste rammer til grunn for fordeling av arbeidstiden synes jeg det var viktig at Creo fikk tydeligere anbefalinger og ressurser for tillitsvalgte på dette området.
Hva opplever du er den/de største utfordringene når det gjelder arbeidstid i kulturskolen?
Den største utfordringen er å få satt av tid til for- og etterarbeid knyttet til det som er lærernes kjernevirksomhet. Fordelingen mellom undervisning, planfestet og selvstendig tid er i likhet med skolen satt opp med tanke på kulturskolen som undervisningsinstitusjon, der den planfestede tiden skal brukes på en måte som sikrer kvalitet i undervisningen. Men i 2025 vil kulturskolen gjerne være mye mer, som samfunnsaktør, produksjonshus o.l. Hvis dette fører til at kulturskolelærere får flere og andre oppgaver inn i planfestet tid, uten at det skjer noe med årsrammen for undervisning, fører det enten til at kvaliteten i undervisningen går ned eller at samvittighetsfulle lærere bruker sin egen tid på å sikre et godt tilbud til elevene sine.
Hva er for deg det viktigste/mest relevante temaet som er behandlet i de nye anbefalingene?
Definisjonen av undervisning er viktig å være bevisst på. Undervisningstilbudet en elev får i løpet av et år er ikke bare ukentlig undervisning i et fag, men også konserter, utstillinger og produksjoner, som eleven har viktig læringsutbytte av. Det er lærere som organiserer og veileder elevene gjennom dette, så noe av undervisningstiden må også settes av til det formålet.
Hvilke tanker har du om hvordan anbefalingene kan brukes av tillitsvalgte, medlemmer og arbeidsgivere?
Når man skal diskutere dette lokalt, er det veldig nyttig å ha et malverk å ta utgangspunkt i. Det er også nyttig å minne seg på alt som faktisk tar tid i en kulturskolelærers hverdag, som det også må settes av tid til. Kulturskolelærere brenner for både faget sitt og elevene sine, og det legges nok ned mange timer gratisinnsats i kulturskolenorge på ting man ikke har tatt høyde for i arbeidstidsavtaler, enten det er rigging og rydding av undervisningsrom, reiser mellom ulike undervisningssteder, eller andre ting.
Hilde Chapman – Tillitsvalgt Bærum kulturskole
Fag: musikk
Hva var din motivasjon for å delta i arbeidsgruppen?
Jeg opplever at det er ekstremt mange ulike forventninger til hva en kulturskolelærer skal gjøre, fra elever, foresatte og ledelse, og at det kan være vanskelig å få tiden til å strekke til når man samtidig skal holde et profesjonelt nivå som musiker på sitt instrument. Det virket derfor interessant å kunne dykke ned i spørsmålene rundt hvordan en kulturskolelærer skal kunne disponere tiden sin. Det er ofte fristende å si ja til prosjekter som går ut over timetallet man egentlig har til rådighet, for å lage gode tilbud til elevene: Kulturskolelæreren har et helt annet press enn grunnskolelæreren når det gjelder å motivere og «holde på» elevene, siden undervisningen er frivillig, og man derfor i stor grad rekrutterer grunnlaget for sin egen stilling gjennom egen undervisning (om mange elever slutter og ventelisten forsvinner, er det lett for kommunene å kutte i stillingsprosenter).
Hva opplever du er den/de største utfordringene når det gjelder arbeidstid i kulturskolen?
Det er en kjensgjerning at undervisningen stort sett foregår på ettermiddags- og kveldstid, noe som vanskeliggjør et normalt familieliv. Dette er jo noe jeg alltid har visst, men det er en slags aha-opplevelse å innse at dette er ett av få yrker (kanskje det eneste?) i Norge der vi bare godtar at man ikke kan stå i 100 % stilling gjennom et helt arbeidsliv – dersom man har barn. Slik er det bare: I perioden der barna er i barneskolealder vil man rett og slett omtrent aldri se egne barn i ukedagene dersom man har 100 % jobb som kulturskolelærer, noe alle stilltiende aksepterer (andre yrker har diverse skiftordninger som skal hjelpe med dette, mens vi må jobbe deltid og frilans for å komme oss gjennom disse årene)…
Hva er for deg det viktigste/mest relevante temaet som er behandlet i de nye anbefalingene?
Jeg synes det er viktig å belyse alle rollene en kulturskolelærer forventes å ha, og hvor viktig kulturskolen som skoleslag er for den enkelte kommune. Vi er en del av «totalberedskapen» for barn og unge, og absolutt en del av laget rundt eleven. Dersom man, i tillegg til den ukentlige undervisningen, faktisk skal kunne fungere som en inspirator, kulturbærer og alle de andre rollene som nevnes i kulturskolens nye rammeplan, er det viktig å ha tid til dette, noe jeg håper vi har vist i de ulike tekstene i anbefalingene.
Hvilke tanker har du om hvordan anbefalingene kan brukes av tillitsvalgte, medlemmer og arbeidsgivere?
Forhåpentligvis vil anbefalingene bli et nyttig verktøy for tillitsvalgte som skal i dialog med arbeidsgiver om disponering av arbeidstid. Det ligger ganske mye tekst der som kan brukes for å synliggjøre alt arbeidet som gjøres, som kanskje ikke alltid er så synlig for ledelse/elever/foresatte. For medlemmer kan anbefalingene kanskje være nyttige for å orientere seg i timetall og hva man kan forvente. For arbeidsgivere håper jeg at anbefalingene vil oppfattes som et ryddig dokument, komplett med «mal» og ulike timetall-forslag, slik at prosessen med å få en god arbeidstidsavtale med de tillitsvalgte vil føles enklere enn i dag?
Marte Lovise Elnan Aune – Tillitsvalgt Frosta kulturskole
Fag: Drama, skapende skriving, musikk
Hva var din motivasjon for å delta i arbeidsgruppen?
Jeg har vært både rektor og lærer i kulturskole og har erfart at arbeidstidsordningene kan være avgjørende for hvor godt kulturskolen fungerer.
Hva opplever du er den/de største utfordringene når det gjelder arbeidstid i kulturskolen?
Kulturskolen kan være et kraftsenter i samfunnet, og har ofte ansatte med spesiell og bred kompetanse som kan benyttes på alle områder og nivå i en kommune. Utfordringene er å lage arbeidstidsplaner som gjør at kompetansen utnyttes godt på alle nivå, og å ta hensyn til kunstfagenes egenartede arbeidsmetoder. Som gjør at kunsten gror i hele samfunnet.
Hva er for deg det viktigste/mest relevante temaet som er behandlet i de nye anbefalingene?
Roller som en kulturskolelærer kan ha er godt beskrevet, og de mange hensynene som er nødvendig å ta for å holde en god oversikt over arbeidstid og ressursbruk samtidig som vi fremmer arbeidslyst og kreativitet.
Hvilke tanker har du om hvordan anbefalingene kan brukes av tillitsvalgte, medlemmer og arbeidsgivere?
Jeg tenker de kan brukes både som ramme og mal og som inspirasjon.
Wenche Høidal Husom – Tillitvalgt Bergen kommune
Fag: musikk
Foto: Weonika Nitsch
Hva var din motivasjon for å delta i arbeidsgruppen?
Jeg har 30 års erfaring fra kulturskolen, har vært med på forhandlinger rundt lokal særavtale som tillitsvalgt i flere runder og ville gjerne dele mine erfaringer.
Hva opplever du er den/de største utfordringene når det gjelder arbeidstid i kulturskolen?
Kulturskolen er en skole og vi holder på med undervisning. Vi sammenligner oss gjerne med grunnskolen og det er riktig på mange områder, men til forskjell fra grunnskolen så er kulturskolens tilbud i svært mange tilfeller desentralisert og undervisningen foregår på barnas fritid.
Dette skaper utfordringer både når det gjelder tid til reise, å få lagt en timeplan som er forsvarlig for læreren og som samtidig skal passe for elever og familier. Vi kan også oppleve utfordringer med å få forståelse for at kulturskolelæreren trenger tid til å vedlikeholde sitt fagområde og at det å ha stillinger med svært mange elever/grupper ikke står i forhold til den tiden en har til å forberede undervisningen. Kulturskolelærerne har ofte deltidsstillinger og flere arbeidsgivere, noe som også kompliserer hvis ikke de forskjellige arbeidsgiverne kan samarbeide.
Hva er for deg det viktigste/mest relevante temaet som er behandlet i de nye anbefalingene?
Definisjon av hva som er undervisningstid. Gjennomsnittsberegning av arbeidstid ut over det allerede komprimerte årsverket.
Hvilke tanker har du om hvordan anbefalingene kan brukes av tillitsvalgte, medlemmer og arbeidsgivere?
Jeg håper dette kan være en hjelp til argumener for å kunne få på plass en lokal særavtale for å redusere undervisningstimetallet for de gruppene som trenger det og at det også kan øke forståelsen for kulturskolelærernes komplekse arbeidssituasjon.
Yasmin Gabrielle Rozario – Tillitsvalgt Stavanger kulturskole
Fag: dans
I foreldrepermisjon