Prøverom
Kurs, 17.02.2022
Tekstforståelse og formidling
Kursholder: Simon Revholt
Pianist: Peder Varkøy
Dato: 17.02.2022
Kl: 10.00 – 15.00
Lokalitet: Gamle Raadhus Scene, Christiania Torv 1, 0157 Oslo
Pris Creo-medlem: 350,-
Pris Observatør: kr. 50,-
Max antall aktive: 8
Max antall observatører: 20
Påmelding
Kriterier: Scenekunstnere med bachelor 3 år, fagskole 2 år + 1 år profesjonell erfaring som utøvende kunstner, eller 3 år som profesjonelt arbeidende scenekunstner. Oppdatert cv samt noter mailes henriette@creokultur.no ved påmelding. Alle vedlegg merkes med navn og sendes som PDF fil.
Om kurset:
Simon Revholt deler i denne mesterklassen av sin erfaring som musikalsk ansvarlig, musiker og arrangør ved en rekke oppsetninger nasjonalt og internasjonalt. Fokus for prøverommet er tekstforståelse og formidling av ord og toner satt i en musikkdramatisk kontekst.
MTF Prøverom gir scenekunstnere mulighet til å prøve ut et ønsket materiale for arbeidende krefter i bransjen, som regissør, musikalsk leder eller senior utøver. Fokus på klassene er interpretasjon, språk, metode, teknikk og formidling, innen fremførelse av sang og dramatisk tekst. Egen pianist hentes inn til hvert prøverom.
Det er 8 aktive plasser.
Hver deltager får 30 minutter èn til èn arbeid med mentor og pianist.
Det er åpent for 20 observatører pr. prøverom.
Vi arbeider med: Tekstforståelse og formidling.
Forberedelse: Forbered 1 sang du ønsker å arbeide med. Det er viktig at du vet eksakt hva du ønsker å fokusere på under ditt arbeid med mentor, og at du formidler dette raskt og effektivt ved start av din tildelte tid. Materialet må kunnes utenat.
Form: Mesterklasse
Ta med: Noter til pianist
Om kursholder
Simon Revholt er utdannet ved Dartington College of Arts, Barratt Dues Musikkinstitutt og Norges Musikkhøgskole med fagene sang, klaver og dirigering. Under og etter studietiden har han arbeidet ved de fleste teatre i landet som musikalsk leder, pianist, komponist og dirigent. Oppsetninger i utvalg:
- Nationaltheatret: En midtsommernattsdrøm, Pinocchio, Anna Karenina, Som dere vil og Kunsten å spørre, Den Kjempestore Pæra.
- Torshovteateret: Ti liv!, En får væra som en er – en Ole Ivars musikal, En folkefiende, Ungen og Dido + Aeneas.
- Det Norske Teatret: Fulle folk, Tenk Om,
- Oslo Nye Teater: Cabaret, HAIR, Så som i himmelen, Musikallab, Musikalen Ingvar – en møbelsaga.
- Rogaland Teater: Anna Karenina, Når enden er god er allting godt, Orlando.
- Riksteatret: Folk og røvere i Kardemomme by, Life Does Us.
- Hålogaland Teater: Black Rider, Les Misérables, Sound of Music, Operetten om Mac.
- Den Nationale Scene: Et dukkehjem, Privatliv.
- Teatret Vårt: Virvelvind
- Kilden teater: En Julefortelling, Amadeus
- Det Kongelige Teater: Mutter Courage (2020), Medea (2022)
Simon er også musikalsk ansvarlig ved Stiklestadspelet: Spelet om heilag Olav, samt har vært musikalsk ansvarlig ved uteteatret på Gålå: Peer Gynt. Han har i mange år jobbet som musikalsk leder ved Kruttårnteatret i Stavern, gjort flere produksjoner med Rikskonsertene, samt i alle år jobbet parallelt med diverse konsert- og undervisningsprosjekter. Revholt var en del av den kunstneriske ledelsen i Musikklab på Torshovteatret.
Om Pianist
Peder Varkøy (f. 1989) er utdannet organist og korleder, musikkviter og musikkpedagog ved Norges musikkhøgskole (2008-2016). Både under og etter utdannelsen har han jobbet som frilans kapellmester, pianist, arrangør og organist ved mange forskjellige teaterforestillinger og konserter.
Peder har blant annet jobbet på flere produksjoner ved Nationaltheatret («Den utrolige historien om den kjempestore pæra», 2019 og 2020; «Den blåser skarpt fra endeløse sletter», 2020), Oslo Nye Teater (bl.a. «Hair», 2018; «Så som i himmelen», 2020 og 2021; «Macrofobia», 2020), Kruttårnteatret i Stavern (2014-2021), Lørenskog Hus («Next to Normal», 2021), Kunsthøgskolen i Oslo (bl.a. «Peter Pan i Frognerparken», 2012; «Misantropen», 2014), Scenekvelder/ Folketeateret («The Phantom of the Opera», 2018; «Sound of Music», 2020), og Lillestrøm Kultursenter (diverse oppsetninger).
For tida er han aktuell som musiker på forestillingen «Tid for glede» på Det Norske Teatret og som komponist på «Glassmenasjeriet» på Oslo Nye Teater.