Hva må man huske på når man skal spille i utlandet? Her finner du info om visum, agent, booking og skatt.

Som artist må du søke om å få et P eller O-visum. For å få dette må oppdragsgiver søke om arbeidstillatelse fra USCIS (United States Citizenship and Immigration Services). Skjemaet for arbeidstillatelsen (såkalt I-129, Petition for a Nonimmigrant Worker) som oppdragsgiverne i USA må fylle ut, er på 17 sider og skal dekke alle arbeidstillatelses-søknader fra alle land.

For å få søknaden behandlet innen 15 dager må man betale USD 1 500,- til USCIS. Dette kalles et Premium Proccessing Fee. Uten denne betalingen kan behandlingstiden ta fra 45 dager til 6 mnd. Dette er det viktig å vite om dersom turneen starter før fristen går ut. USCIS har planer om å forenkle denne prosessen så artister som skal på non-profit arrangementer kan få gjennom sine søknader like hurtig som om de hadde betalt Premium Proccessing Fee, men dette er ikke avklart ennå.

Når arbeidstillatelsen er godkjent må man registrere seg for personlig oppmøte på den amerikanske ambassaden i Oslo. Dette gjøres elektronisk og man får da et personlig avtaletidspunkt. Husk også at den amerikanske ambassaden har strengere sikkerhetskontroll enn den du finner på flyplasser og ingen har lov til å ha med seg verken bagger eller elektronisk utstyr inn på ambassaden. Ha derfor kun med deg dette til intervjuet:

  • Gyldig pass med elektronisk lesbar magnetstripe
  • Fargebilde av deg (5X5 cm)
  • Søknadsavgift på USD 460,- (denne summen endrer seg hvert år)
  • Utfylt DS-160 Application form
  • Selvadressert konvolutt med slik at passet ditt kan sendes tilbake rekommandert.

Blir søknaden etter dette godkjent tar det 1-3 arbeidsdager før du får tilbake passet ditt med arbeidsvisum for USA. Ved spørsmål angående visum til USA, kontakt den amerikanske ambassaden på oslovisa@state.gov.

 

Andre lenker:

Norge er en del av EUs indre marked gjennom EØS avtalen. Dette gjør at vi kan reise fritt på turné rundt i Europa uten å behøve noen form for arbeidsvisum. Når du blir invitert til å spille utenfor EØS trenger du som artist arbeidsvisum, og disse reglene er like mange og forskjellige som det er land i verden. Siden mange norske artister har begynt å reise mer har vi laget en liten oversikt over hva du må gjøre for å få midlertidig arbeidsvisum i USA. (se Hva gjør jeg for å få arbeidsvisum til USA?)

Alle profesjonelle kunstnerne og kulturarbeidere, inkludert musikere, dansere og skuespillere osv, som skal til USA for å ha en offentlig opptreden, uavhengig om det tas inngangspenger, må ha et visum.

Bookingbyråer jobber sammen i internasjonale nettverk som gir hverandre oppdrag med å finne spillejobber lokalt. Summen av lokalt satte spillejobber i en bestemt rekkefølge utgjør til slutt en turné. Det norske byrået vil da få en dato som det passer å gjøre konsert i Oslo for en internasjonal artist. Med denne datoen i hånden kan de deretter sjekke hvilket spillested som er ledig den dagen. Mange faste spillesteder jobber som lokal agent for flere byråer og booker artister uten å gå gjennom norske mellomledd. Denne metoden brukes også når norske artister skal ut på f.eks. Europa-turné.

For å skaffe seg utenlandsk agent må man være kjent for et publikum i andre land. Det finnes egne nettverk innen nisjesjangere som world music, metal, hardcore, jazz, electronica, samtidsmusikk etc. som gir norske artister muligheten til å turnere utenfor landegrensene.

Tips nummer én er å bli kjent med et band eller artist som er større enn dere innen samme sjanger. Gjennom slike kontakter kan man bli med på turné og på den måten få vist seg frem. Det finnes også en rekke internasjonale bransjetreff man kan melde seg på for å få vist seg frem. By:Larm arrangeres hvert år og tiltrekker seg mange utenlandske aktører.

Hvert år i januar avholdes Eurosonic Noorderslag i Nederland som er treffstedet til alle Europeiske agenter og festivaler. Mange norske artister og band har blitt booket til å spille på flere festivaler etter å ha opptrådt på denne festivalen.

Music Export Norway tilrettelegger for at norske plateselskaper og artister skal få profilert seg på alle relevante bransjetreff i verden. Ta kontakt med dem for mer info.

Mer informasjon: Music Export Norway AS

Andre lenker:

Alle land har egne regler for artistskatt og disse reglene er det veldig lurt å vite om før man reiser på turné. Her finner du en oversikt over hvordan utenlandske artister i Norge må forholde seg til norske skattemyndigheter:

Andre lenker: Skatteetaten

Nesten alle som begynner med musikk har en drøm om å nå ut til flest mulig og kunne opptre i byer som London, New York, Los Angeles, Tokyo, Paris, Berlin o.l. Det er mange faktorer som spiller inn hvis man skal få denne drømmen til å bli virkelighet og vi skal her gå gjennom de viktigste.

1. Musikken
Musikken din må være unik og ha en definert målgruppe. Norske artister som gjør seg bemerket jobber ofte innen nisjesjangere som world music, metal, hardcore, jazz, electronica og samtidsmusikk. Fordelen med disse sjangerne er at musikksmaken forener miljøer i mange land samtidig og man kan skaffe seg et navn over landegrensene uavhengig av massemedia og store plateselskaper. Med internett som distribusjonskanal kan du lett finne ut av om det du driver med fenger dine egne rundt om i verden. Legg ut musikken din, og se hva slags respons du får. Gjør din musikk så personlig som mulig uten å skjele for mye til hva andre gjør i din sjanger. Konkurransen med andre i din sjanger går mest på hva du kan gjøre forskjellig fra dem og ikke hvor bra du er sammenlignet med dem. Det krever både tålmodighet og flaks for å få til noe som er virkelig unikt, men jo mer du forsøker, jo bedre blir du.

2. Ambisjonsnivå
Har du ambisjoner om å komme deg ut av Norge er det viktig at du samarbeider med likesinnede som deler visjonene med deg. Det er mange artister som har fått virkeligheten litt for nær på sin første reise ut av landet, og som verken har mulighet eller tålmodighet til å satse på musikken.

Musikken din og presentasjonen av den fordrer en langsiktig og målrettet satsing kombinert med små muligheter for inntekter, og mange vegrer seg for å gjøre denne drømmen til virkelighet på grunn av dette. Har du helt klare ambisjoner om at Stockholm, London, New York eller Berlin er stedet for deg bør du ta steget helt ut og flytte til disse stedene om du skal ha noen reell sjanse til å lykkes. Det er dyrt å reise inn og ut av Norge for alle møter og andre ting man må få i stand for åkunne være en del av miljøet i et annet land. Om ambisjonene dine er å lykkes internasjonalt med popmusikk er det nesten umulig å få det til uten flytting. Når det er sagt har mange norske artister med særpreg klart å bli boende i Norge selv om hovedpublikummet er utenfor landet. Det er heldigvis blitt mulig å holde kontakten over landegrensene gjennom internett og billige flybilletter. Men alle du har med deg må dele din visjon, ellers går hele prosjektet i stå.

3. Sjangerfestivaler
Alle nisjesjangere har sine egne festivaler rundt i verden der likesinnede møtes for å høre på musikk og bli kjent. Bruk tid på å reise til denne typen festivaler som publikummer og få kontakt med andre band, arrangører, merchandiseselgere og andre musikkelskere. Er du til stede kan du selge inn ditt band til andre i miljøet. Personlig kontakt er alltid den beste formen for nettverking. Ett eller to år senere er det kanskje nettopp du som står på scenen på den festivalen du gikk på som publikummer.

4. Nettverk
Bygg ditt eget nettverk. Som nisjeartist er du avhengig av et stort nettverk med folk som er ambassadører på dine vegne. I hele musikkbransjen har ”streetmarketing” blitt populært som markedsføringsmetode, og dette er på godt norsk en videreutvikling av jungeltelegrafen. Finn ut hvem som liker det du driver med, og ta kontakt med dem. Blir de kjent med deg og får et direkte forhold til deg og din musikk er sjansen større for at de snakker varmt om deg til andre som kan være viktige for din karriere.

5. Begynn med ett territorium av gangen
Mange nisjesjangere har enkelte områder der de er mer populære enn andre. Nettopp din musikk kan få fotfeste i miljøer som er adskilte over store avstander. Som konsertartist er det dyrt å forsøke å nå ut til alle samtidig, du har derfor mye igjen for å jobbe jevnt og trutt med ett område av gangen. Det er en fordel dersom du kan få til noen klubbkonserter, som ikke er altfor langt unna, før eller etter den festivalen du skal spille på. Da vil du få en kontinuitet som sannsynligvis gjør at du vil gjøre en bedre jobb på festivalen enn om du dro direkte dit.

6. Hold kontakt med nettverket
Du må selv være markedsfører av musikken din overfor alle andre i din sjanger. For å oppnå status og ”en som er å regne med”, må du holde liv i kontaktnettet ditt. Det er fint om du sender meldinger til de viktigste du kjenner i ny og ne bare for å si fra om at du finnes. Det er ditt ansvar alene å sørge for at interessen rundt din musikk opprettholdes og kan vokse. Mange artister kan også opptre som DJ innen sin sjanger og dette er en måte å holde seg varm på i miljøet dersom det er lenge siden du ga ut album eller spilte konsert.

7. Bli med andre artister på turne som support
Som tidligere nevnt er andre artister i samme sjanger din beste sjanse til å komme videre til et større publikum. Det er nesten ingen forunt å kunne reise rundt som hovedartist på turné uten et par album bak seg. Gjennom andre artister får du kontakt med et publikum som også kanskje liker din musikk. Det er mange som reiser på turné som support eller som hovedband om hverandre, også senere i karrieren. Det finnes alltid muligheter for å være med større artister enn deg selv i nesten alle sjangere. Om man skal satse er det viktig å få til så mye konsertvirksomhet som mulig, uavhengig av hvor man spiller.

8. Finn riktige samarbeidspartnere for å utgi musikken
Under flere punkter i denne artisthjelpen har vi beskrevet relasjonen mellom artister og plateselskaper. Det er fremdeles viktig å få utgitt musikken på CD/LP i tillegg til streaming og downloads for å kunne vise til kvaliteten i prosjektet. Det er ofte slik at de som organiserer turneer vil være skeptiske til artister som ikke er en del av et etablert utgivernettverk. Det er derfor viktig å finne riktige samarbeidspartnere for utgivelse av musikken. Alle plateselskap drives av mennesker man kan møte personlig. Det er viktigere enn noen gang at du finner noen som virkelig kan hjelpe deg med utgivelsen. Sjansen for å finne den rette samarbeidspartner er mye større om man har bygget opp sitt eget nettverk. Ingen vil utgi en artist som ikke har skapt en egen aktivitet som utgiver kan lene seg på for å kunne selge musikken. Det er dine muligheter du må jobbe med først – finn riktig partner etterpå.

9. Finn riktig agent
Bookingagenter i alle deler av musikkbransjen jobber stort sett med artister som har etablert sin egen karriere først. Det å finne en agent blir derfor et slags ”høna og egget”-scenario der din status i miljøet er avgjørende for om de kan gjøre noe for deg. Du får ikke noen til å jobbe for deg uten at de ser muligheten for å tjene penger. Din markedsverdi må du selv sørge for å få opp – det blir som å bygge et hus, en stein av gangen.

10. Bli kjent med støtteordningene for turnevirksomhet
I Norge finnes en rekke turnéstøtteordninger. Les mer om å søke støtte her.

Dette er ingen uttømmende liste over alt du må huske på når du skal satse i utlandet, men det er en pekepinn på områder det kan være nyttig å jobbe med. Det er til syvende og sist deg selv alt står og faller på. Det er viktig at du står på selv for å kunne oppfylle din drøm. Forskjellige sjangere har også forskjellig popularitet og omfang i andre land. Det kan hende at din musikk og musikkinteresse er og blir smal over hele verden. Det viktigste er at du føler en form for progresjon i det du gjør og at du hele tiden kommer videre med dine visjoner. 

Skal du gjøre spillejobber i utlandet er det selvsagt mange ting du må tenke på, men det er et par ting som du MÅ sørge for å ha i orden.

Les mer om Arbeidstillatelse, forsikringer og ATA Carnet