Her finner du svar på spørsmål om booking, avtaler, budsjett og promotion.

Utøverorganisasjonene i Norge kan besvare spørsmål du måtte ha om booking. Det kan være greit å henvende seg til Creo for å få tilsendt standardavtale man kan bruke mellom artist og arrangør.

Du kan også kontakte Den Norske Impresario Forening (DENIF). Denne foreningen jobber interessepolitisk for bookingbransjen i Norge. DENIFs medlemsliste er en god oversikt over hvilke bookingbyråer som finnes i Norge.

Mange artister i Norge har bare en muntlig avtale med bookingbyrået sitt, og kontrakten mellom bookingbyrå og arrangør er den eneste skriftlige avtalen i foretningsforholdet. Noen artister har en manageravtale som gir manageren rett til å booke jobber selv og/eller bruke ulike byråer til forskjellig typer oppdrag. Det er ikke vanlig med eksklusive bookingavtaler med mindre dette er en del av manageravtalen.

Et bookingbyrå formidler og skaffer spillejobber på vegne av artister, og hjelper normalt til med promotering og praktisk gjennomføring av konsertene. Bookingbyråenes tjenester kan variere fra byrå til byrå, og fra avtaleforhold til avtaleforhold. De fleste byråer i Norge fastsetter spillejobber, avtaler honorar og andre betingelser, samt sender relevant informasjon til arrangøren slik som plakater, presseskriv o.l. Det kan være lurt å sjekke nærmere med flere ulike byråer før man inngår samarbeid.

Bookingbyråene som inngår i bransjeorganisasjonen DENIF samarbeider på en slik måte at man kan kontakte hvem som helst av dem for å få tak i artister fra andre byråer. Noen bookingagenter opererer også som lokale arrangører, og mange av dem har tradisjonelt også innehatt managerens rolle for artister i Norge. Det er heller ikke uvanlig at en manager også tar seg av booking, men dette kommer vi tilbake til under eget kapittel om manager.

Andre lenker: DENIF

De fleste bookingbyråer i Norge tar mellom 15 og 20 % av honoraret i provisjon. Det er en vesentlig forskjell om de 20 prosentene tas fra brutto eller netto honorar, dvs. om provisjonen beregnes før alle utgifter er trukket fra eller ikke.

Slike forhold skal være avtalt på forhånd, og har vært gjenstand for mange uenigheter mellom artist og bookingbyrå.

Ja, men det er likevel viktig å gjøre en skriftlig avtale når jobben er bekreftet, av hensyn til bevisbyrden ved avtalebrudd. En kontrakt er juridisk bindende for begge parter, og dere vil stille mye sterkere i en eventuell tvist med arrangøren.

Det er utarbeidet en standardkontrakt for spillejobber, som tar for seg de viktigste punktene å huske på. Denne er utarbeidet av Creo, GramArt, Norsk Rockforbund, NorgesNettet, Music Managers Forum Norway og Denif i fellesskap.

Det å sette en pris på seg selv er noe ikke alle er like bekvemmelige med å gjøre, og mange kvier seg for å gjøre denne jobben selv. Du kan alltid begynne med å spørre hva spillestedet kan tilby, men som helt ukjent er det ikke vanlig å få noen garantisum i bunnen for en spillejobb.

Hvis du forsøker å jobbe deg inn i et marked må du først skape og etablere en etterspørsel. Om du spiller på en såkalt ”døra-deal” og ikke har særlig stort honorar, kan du likevel selge merchandise etter konserten.

Har du spilt på det samme stedet noen ganger før, kan du prøve å få arrangøren til å komme med en garantisum som dekker de faste utgiftene og litt til (utgifter er et godt argument for størrelsen på honoraret).

Klarer man å få halve honoraret i forskudd, tyder det på at arrangøren er seriøs og har tror på deg. Er du litt mer etablert kan du forhandle om prosenter av billettinntektene i tillegg til garantisummen. De fleste arrangører har overnatting og mat som en del av sitt tilbud til artister på turnè, så om du gjør en ”døra-deal” burde du sørge for å få dekket mat og overnatting.

Live-markedet er hele tiden avhengig av å selge billetter for å kunne betale deg. Når du avtaler en spillejobb selv er det viktig å ta hensyn til følgende utgiftsposter:

Lydanlegg
De fleste klubber i Norge er utstyrt med lydanlegg. De beregner en startkostnad for å betale sin egen lydtekniker som er ansvarlig for det tekniske på huset. Denne prisen varierer, men kr 5-6000 er ikke uvanlig. Mange band har også eget sanganlegg som de bruker til spillejobber. Det er særlig aktuelt hos arrangører som ikke har eget anlegg og ikke arrangerer regulære konserter.

Egen lydtekniker
Mange artister har aldri egen lydtekniker og sparer penger på dette. Har man et spesielt sound eller tekniske hensyn som krever særskilt oppsett, kan det være lurt å betale sin egen lydtekniker. Det ligger også en trygghet i å ha et menneske bak spakene som kjenner til hvordan dere skal låte. For mange er det helt essensielt å bruke sin egen lydtekniker for å få frem sitt eget musikalske særpreg. Det kan også lønne seg å bruke flere enn én lydtekniker i tilfelle den faste du bruker blir dobbelt-booket.

Plakater og flyers
Det er lurt å lage en konsertplakat som kan brukes til flere enn en konsert. Hold den nederste delen av plakaten blank så man kan skrive inn konsertsted, dato og klokkeslett. Mange skaffer seg gjerne en sponsor eller flere som kan være med å betale plakatene gjennom logoeksponering. Dette er ikke så vanskelig som det høres ut. Lokalt næringsliv sponser russebiler i hele Norge, så hvorfor ikke deg som artist? Finn et lokalt trykkeri som også kan være sponsor, da slår du to fluer i en smekk.

Transportutgifter
Man får alltid transportkostnader, både ved konserter i eget nabolag eller på andre steder. Flere har innsett at innkjøp av bandbil fort tjenes inn dersom man legger sammen alle utgifter til leiebil, taxi, tog, buss og fly.

Mat og drikke
Svært ofte betaler konsertstedet for mat og drikke. I USA og UK er det vanligere med ”buyout” dvs. at man får matpenger fra arrangøren. Mange ferske artister må leve på veien av ”buyout” og betale bensin med fortjenesten fra salg av merchandise. I Norge er det vanlig at arrangøren stiller med mat, eller tar deg med på restaurant før konserten. Disse utgiftene må dekkes inn før man kan tjene penger på konserten. Jo lavere man kan presse startkostnadene, jo bedre er det for artister i startfasen.

HUSK
Det å spille live dreier seg om å skaffe fans og å gi dere den erfaringen dere trenger for å komme videre. Jo mer promotion man selv gjør for arrangementet, jo større sjanse har man for å skape interesse hos publikum. Det er publikum du skal leve av – ikke god kritikk.

Utgiftene til en spillejobb vil bestå av alle direkte kostnader. Dette kan blant annet være:

  1. Honorarer musikere
  2. Provisjon bookingbyrå
  3. Honorarer crew
  4. Transportkostnader
  5. Leie av utstyr
  6. Overnatting
  7. Mat
  8. Uforutsette utgifter

 

Inntektene fra en spillejobb kan bestå av:

  1. Garanti fra arrangør
  2. Prosenter av inntekter over garantisummen
  3. Salg av merchandise
  4. Støttemidler

En promotion-pakke bør bestå av musikk evt. video, pressebilder og presseskriv. Ta med all relevant informasjon, særlig om bandets livekvaliteter. Det kan være en fordel å ta kontakt med arrangøren pr. telefon i forkant slik at man slipper å sende ut promotionpakker til noen som ikke er interessert.

Nettsteder som Bandcamp, Facebook, YouTube og andre sosiale medier har i stor grad erstattet behovet for å sende ut fysiske promotion-pakker. Det er alltid lettere å bli husket om man gjør noe uventet. Har du virkelig lyst til å spille et sted kan du f.eks sende en t-skjorte eller en 7” vinyl-single og en lapp med link til nettsiden din. Å gjøre noe uventet eller overraskende kan være en sikker vei for å få oppmerksomhet. Kun fantasien setter en stopper for hva du kan gjøre.

Husk at promotion-pakken har et eneste formål: å selge inn musikken din og deg som artist. Det kan være lurt å få noen som kjenner deg godt til å lese gjennom presseskrivet. Barber bort alt som ikke er interessant eller relevant.

Andre lenker:

En av artistens viktigste jobber er å etablere sitt eget publikum. Dette er en langsiktig oppgave som krever tålmodighet og ikke minst offervilje fra artisten eller bandets medlemmer. Man tjener ikke penger på å turnere når man er ukjent. Her er derfor noen tips som kan hjelpe til med å komme dere opp og frem:

Bygg opp et lokalt publikum
Det er mange fordeler med å spille lokalt. Man har langt mindre utgifter til transport og man kan gjøre ”døra-dealer” med mindre økonomisk risiko. Tegn opp en omkrets på 10 mil fra der du bor og finn alle spillesteder innenfor denne omkretsen. Hvis man vil opp og fram er det nå kanskje 50-60 potensielle steder å spille konserter på. Og husk at jo flere konserter dere gjør – jo bedre blir dere. Ikke vær for kresen i valg av konsertlokaler i starten.

Spill på fester
Hver fredag og lørdag avholdes tusenvis av fester i Norge. Det er mange som kunne hatt dere på besøk som underholdning på sin fest. Tenk på det neste gang du er på en fest og synes bandet suger. Snakk med arrangøren om å spille på neste fest.

Spill på temakvelder
Mange steder arrangeres temakvelder som for eksempel Gothic-kveld, Bad Taste-kveld, 80-talls kveld etc. Om dere passer inn i temaet kan dere forsøke å spille der. Hvis temakvelden trekker 400 folk som er innenfor en nisje og de ser noe nytt de liker, vil dere ha et større publikum når dere spiller i samme by ved en senere anledning.

Bli kjent med større band
Alle artister kjenner andre artister. Bli kjent med større artister i din sjanger og reis rundt som support for dem. Dette er en metode de fleste artister kjenner til, og det er som regel slik at store artister selv bestemmer hvem som skal få være support for dem. Kjentfolk kommer derfor først i køen.

Vær hyggelig mot fansen
Hvis dere har 20 betalende i en klubb som har kapasitet til 300 nytter det ikke å være sur. De som er på konserten skal underholdes uavhengig av antallet. Det er ikke publikums skyld at dere ikke trekker flere folk. Hvis man gjennomfører den beste konserten noensinne, vil disse 20 fungere som en effektiv jungeltelegraf.

Selg merchandise selv
Vær til stede hele kvelden, også etter konserten, og selg din egen merchandise. Ha alltid med T-skjorter, klistremerker, buttons, plakater, vinyl etc. Eksempelvis kan man selge en T-skjorte og gi bort 10 klistermerker på kjøpet. Å stille opp på denne måten, skaper et spesielt bånd mellom dere og fansen og kan være med på å gi dere kjernefans. Det finnes også mange nettbaserte måter å lage egen merchandise på, og dere gjør veldig lurt i å begynne med dette så snart bandets logo er klar.

fansen til å like bandet på sosiale medier
Alle artister bør bygge sin egen fanskare på sosiale medier. Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok og andre sosiale medier er blitt stedet hvor band og artister er i direkte kontakt med publikum. Har man en tydelig profil og legger ut bilder og videoer av aktiviteten sin kan man bygge opp et stort internasjonalt publikum på nett lenge før noen har sett dere live. Mer om dette i eget tema om sosiale medier.

Spill på bransjetreff
Send alltid inn demo til bransjetreff som by:Larm, SXSW, Popkom og lignende. Lykkes dere ikke i å komme med første gang betyr ikke det at dere ikke kan ha en sjanse neste gang.

Send ut nyhetsmailer
Gi inntrykk av at det stadig skjer noe nytt. Send ut nyhetsmailer til mailinglista deres i tillegg til å sende ut meldinger til media ellers. Bruk Twitter, Facebook og andre sosiale medier til å fortelle om relevante ting som skjer med dere. Men husk at en ukjent artist som stadig maser om ting som ikke har stor betydning kan skyte seg selv i foten. Alle sosiale medier har innstillinger slik at du kan velge hvem du vil følge. Dette gir også de som følger deg et nærere forhold. Vær forsiktig med hvor personlig du blir med fansen din også. Forsøk å holde en viss avstand – det er ikke like hyggelig om det viser seg at noen blir innpåslitne.

Denne listen er ikke utømmende
Det er viktig å huske på at ingen er mer lidenskaplig til deres musikk enn dere selv. Andre aktører i bransjen kan hjelpe til, men dere vil alltid selv være ansvarlig for å komme dere opp og frem. Som din egen bookingagent har du full kontroll på alt som har med spillejobben å gjøre. Mange oppdager at det er ganske mye jobb i seg selv å koordinere alt som skal gjøres på dette feltet. Derfor kan det være smart å fordele oppgavene med de andre du spiller sammen med. Husk å sikre at spillejobben blir bekreftet med en skriftlig kontrakt.

I Norge har vi en rekke støtteordninger for turneer som man bør sette seg inn i når en skal booke turnéer. Oversikt over de viktigste støtteordningene for band og artister finner du under støtteordninger på v hjemmeside.

En komplett liste over spillesteder i Norge finnes ikke. På medlemssidene til Norske Konsertarrangører finner du alle organiserte rockeklubber, studentersamfunn og festivaler i Norge. Norsk Jazzforum har en liste over alle jazzklubber og jazzfestivaler i Norge.

Andre lenker:

1. Ambisjoner
Et band som skal lykkes må bestå av personer som deler den samme visjonen. Det er helt essensielt at man klarer å holde den interne interessen for musikken oppe og at alle bidrar til å nå de målene man setter seg. Hvis ikke ambisjonsnivået er likt fordelt hos samtlige medlemmer, vil de med minst innsats påvirke helheten. Man er ikke bedre enn det svakeste leddet.

2. Egen stil
Musikken din er det viktigste. Dette er et selvsagt prinsipp, men det at andre kan høre at dette er nettopp DEG, er det aller viktigste med musikken din. Egen stil krever at man gjør ting på sin egen måte. Alle som lar seg inspirere av andre musikere og artister gjør det fordi disse har en egenart som appellerer til dem. Dyrk egenarten og tenk på hva du kan gjøre for å komme nærmere deg selv. Om du lager noe som ikke ligner på det du er inspirert av, kan du være på vei til å oppdage ditt eget uttrykk. Det mest personlige uttrykket ligger ofte i vokalen, og mange glemmer dette når de lager musikk. Nyskaping skjer ofte ved at instrumentering og stemme settes sammen på en ny og spennende måte.

3. Image
Som med egen stil, er eget image like viktig. Mange tror dette med image kun gjelder i sterkt uniformert musikk som pop og hard rock, men med image mener vi her å være seg bevisst helheten på uttrykket, både musikalsk og visuelt. Det er ofte de som gjør dette på en særegen måte som får mest oppmerksomhet. Det er også viktig å ha bevissthet på image i form av webdesign, bilder, logo, merchandise og alt annet som har med det visuelle uttrykket å gjøre. Tenk sammenheng og helhet.

4. Fordele arbeidsoppgaver etter ferdigheter
Det å drive frem et band krever svært mye jobb og innsats fra samtlige medlemmer. Alle i bandet trenger oppgaver utover det å spille. Dette er viktig for å få de nødvendige tingene gjort, samtidig som det gir alle et ekstra eierforhold til bandet. Den som har lappen er sjåfør, den som har en tom garasje stiller med øvingslokale, den som er mest praktisk holder orden på økonomien, og den som er mest nerdete holder orden på nettsider og materiell. Er man soloartist kan det være lurt å involvere noen venner til å hjelpe til med alt dette. Det som er viktig er at man fordeler jobbene slik at innsatsen fra hver og en i bandet blir så lik som mulig.

5. Øvelse gjør mester
Ha forskjellig fokus på øving til innspilling og øving til konserter. Sørg for å øve så mye at dere kan spille låtene i blinde! Et band som har øvd mye før konsert og innspilling, kan i mye større grad slappe av og yte mer – og med et større overskudd.

6. 1 konsert = 10 øvelser
Øvelse er bra, men det å spille ute blant folk så ofte som mulig, er enda bedre. Består bandet av musikere som har lang erfaring, er det likevel nyttig å spille konserter så ofte man kan – rett og slett for å holde seg i form. I blant kan det være lurt å kjøre øvingen som en konsert uten stopp for å sjekke hvordan ”liveformen” er hvis det begynner å bli lenge siden siste konsert.

7. Bli kjent med andre musikere
Bli kjent med nye likesinnede for å utvide mulighetene deres til å spille konserter på flere steder. Ulike miljøer finnes for alle typer musikk og ofte er det ved tilhørigheten til et spesielt miljø at man blir lagt merke til og får omtale. Alle band som er store i dag har vært ukjente en gang og har bygget opp sitt kontaktnettverk fra bunnen av. Hvis noen du kjenner veldig godt oppnår suksess, kan de kanskje ta med ditt band som support på sin neste turné. Denne dynamikken tar aldri slutt.

8. Ikke vær drittsekk
Ingen liker drittsekker og uhøflige folk. Vær ydmyk og ha tålmodighet når du skal jobbe deg frem i musikkbransjen. Selv om du har laget verdens beste låt trenger du mange hjelpere for å få den til å oppnå sin fortjente status.

9. Murphys Law, alt som kan gå galt vil gå galt
Oppkalt etter Capt. Edward A. Murphy, en ingeniør som arbeidet med Air Force Project MX981, som testet hvor mye et menneske kan tåle i en krasj. Musikkbransjen er full av fallgruver og det å jobbe som turnerende musiker krever at man til en hver tid forsøker å forutse og eliminere ting som kan gå galt. Ha alltid dette i hodet når alt virker som de går på skinner. Noe galt er i ferd med å skje snart.

10. Spør alltid om ting du lurer på
Det er mange som hevder å ha peiling på alt og full oversikt i musikkbransjen, men som kanskje ikke vet nok om det nettopp du lurer på. Spør om alt du kan ha bruk for å vite. Ingen spørsmål er for dumme.

Musikkbransjen er en av de tøffeste bransjene i verden. De færreste vil lykkes med sin drøm om å leve av å være artist. Derfor er det viktig å ha musikken i fokus – det heter ikke ”music business” – “the business of music” for ingenting.

Det er mange faktorer som må være på plass for å lykkes, og disse sidene inneholder mye informasjon om ting som kan hjelpe deg på vei. Det finnes ingen objektiv standard for suksess – det som kan være nok for noen er bare et steg på veien for andre. De fleste som driver med musikk gjør det av ren lidenskap til kunstformen og har ikke noen rasjonell grunn for å drive med dette.