Merchandise er samlebegrepet på alle typer effekter og utstyr man kan selge som band.

Merchandise er samlebegrepet på alle typer effekter og utstyr man kan selge som band. Tradisjonelt har merchandise vært noe som forbindes med hardrock-sjangeren, men etter hvert som salget av plater har gått ned har artister i flere sjangere begynt å se mulighetene for å selge profileringsprodukter. Formater som vinyl og kassetter har også i senere tid blitt en del av merchandise utvalget til artister i alle sjangere.

Merchandise-utvalget til forskjellige typer artister har en dobbel effekt siden det genererer viktige inntekter til artisten samtidig som at de som ifører seg utstyret fungerer som levende reklameplakater. Den tradisjonelle varen er T-skjorte med logo. Denne varianten er fremdeles det som er vanligst å selge på turné og til butikker som selger artist merchandise. Det å kunne tilby forskjellige produkter til ulik pris gjør at man kan selge større volum av ulike saker og ting med logoen sin på. Det er vanlig at godt etablerte band omsetter like mye, eller mer, på salg av merchandise enn på konsertbilletter. Vi skal ta en titt på de grepene du kan gjøre som artist for å komme i gang med din egen produksjon.

En merchandiseavtale er en avtale med et større firma som utvikler og selger merchandise for deg til butikker og turneer. Du skal ha kommet et stykke på vei som artist før du får tilbud om en slik avtale. Det er etter hvert mange norske artister innen metal-musikken som har slike avtaler, og de går ut på følgende: 

Eksklusivitet
Et merchandisefirma vil ønske å ha eksklusiv enerett på å trykke din logo og din design for kommersiell bruk. Det er viktig for dem å kunne si at de representerer deg og lager offisiell merchandise for deg. Populære band og artister vil oppleve at det produseres ulovlig merchandise, såkalte bootleg-versjoner, av sine kjennetegn og varemerker. Dette er et problem som bransjen sliter med internasjonalt, og i hele verden omsettes det for milliarder i ulovlige merkevarer og merchandise. Med en eksklusiv enerett til å produsere din merchandise kan selskapet hjelpe til med å slå ned på slik virksomhet.

Term
Som i andre kontrakter i musikkbransjen har også disse avtalene terms, eller perioder for hvor lenge avtalen gjelder. Det er normalt med 3 år som kan forlenges om samarbeidet fungerer som det skal. Det er også viktig å ha en mulighet til å si opp avtalen dersom det forekommer mislighold.

Territoriet
Merchandise er gjenstand for store muligheter for postordresalg, men ulike toll- og avgiftsregler gjør det formålstjenelig å dele opp territoriet i en merchandiseavtale. Noen selskaper opererer med egne avdelinger rundt i verden som gjør at man kan ha en ”worldwide” avtale som fungerer. Har de ikke det så begrens territoriet til der de opererer – for eksempel i Nord-Amerika inkl. Mexico, eller Europa.

Forskudd
Er navnet og logoen din så kjent at du kan skrive under på en merchandiseavtale er det ikke uvanlig med forskudd på royalty. Denne vil stå i stil med forventet salg og et forskudd her vil være med på å legge press på selskapet for å selge mer.

Royalty
Royalty på merchandise varierer fra 20-50% for butikksalg (retail). Det er vanlig at man avregner for salg hvert halvår slik det ofte gjøres i musikkbransjen.

Copyright
En merchandiseavtale vil også regulere hva som skjer med rettighetene til din design og logo etter at avtalen er opphørt. Det er viktig at avtalen er utformet som en lisensavtale og at du får tilbake alle rettigheter når den utgår.

Alt du kan trykke logoen din på er mulig merchandise. Noen nøyer seg med å trykke opp T-skjorter, men vi skal gi noen eksempler på ideer som er ment som inspirasjon til hvilke typer ting man kan produsere. Det finnes en rekke nettsteder som tilbyr effekter med din logo på. Det største problemet for de fleste er å investere i en mengde ting som blir lagervare.

Du bør tenke litt smart og finne ut hva du trenger for å komme i gang med din merchandise. Et godt tips er å gå til sidene til Shopify som tilbyr en masse merchandise «on-demand». Her kan du sette opp din egen nettbutikk hvor fansen kjøper merchandise som blir lagd og sendt til dem etter hver bestilling og du slipper å tykke opp ting på forhånd.

Andre lenker:
Shopify

Eksportregler for merchandise er som for andre varer som skal sendes ut av landet. Du finner masse nyttige tips og info om dette på Altinn.no (link nedenfor)

Om du bygger opp et publikum i andre land vil det smarteste være å knytte seg til noen som kan lage og selge dine varer nærmere dine fans. Det er dyrt å sende merchandise i posten ut av Norge til en og en kunde. Om du skal bygge opp en businessmodell for å selge merchandise online er det best å knytte seg til en tjeneste som lager varene med din logo og sender ut etter bestilling. Dette kan alle og enhver gjøre før man har blitt etablert som artist og ikke har et stort nok navn for å få kontrakt med et profesjonelt merchandisebyrå. Har du lyst å starte din egen webshop gir sider som Big Cartel deg en platform for dette. Husk å sjekke med www.posten.no for porto-priser.

Andre lenker: