Hvordan bør du promotere deg på nett som artist?

Internett har revolusjonert måten vi kommuniserer med hverandre på. Det finnes mange måter å promotere seg på online for artister og vi skal derfor gå gjennom de aller viktigste og se hva de kan gjøre for deg.

Markedsføring av artister på internett har fått et omfang som det ikke er mulig lage noen uttømmende liste over. Det viktigste du kan gjøre som artist er å etablere deg som bruker av de mest relevante sidene pr. dags dato og sørge for at alle har den samme oppdaterte informasjonen. Det er krevende å holde liv i alle disse sidene til enhver tid, så et godt råd er at man setter av litt tid hver uke til en gjennomgang av de nettstedene du er knyttet til. Alle artister som lanseres har sider på de ulike sosiale mediene som kontinuerlig oppdateres med info.

Dette er den virkeligheten alle som driver med musikk må forholde seg til. Det er der du kan møte fansen og hele tiden gi direkte informasjon. Siden mange av tjenestene har mulighet til å sende ut en strøm av meldinger må man også passe på at man ikke plager eller oversvømmer markedet med intetsigende informasjon. Det er ikke lenger snakk om hvordan man når ut, men HVA man når ut med.

Bandcamp er et internettmusikkselskap grunnlagt i 2008 av Oddpost-medgründer Ethan Diamond og programmererne Shawn Grunberger, Joe Holt og Neal Tucker. De har hovedkontor i Oakland, California, USA. Artister og labels laster opp musikk til Bandcamp og kontrollerer hvordan de selger den, setter sine egne priser, gir brukerne muligheten til å betale mer og selge varer.

Brukere kan laste ned kjøpene sine eller streame musikken sin på Bandcamp-appen eller nettstedet. De kan også sende kjøpt musikk som gave, se tekster og lagre individuelle sanger eller album til en ønskeliste. Å laste opp musikk til Bandcamp er gratis. Selskapet tar 15 % provisjon på salg fra nettsiden deres, som faller til 10 % etter at en artists salg overstiger 5000 USD, pluss gebyrer for betalingsbehandling.

Nedlastinger tilbys i tapsfrie formater MP3 (LAME, 320k eller V0), AAC og Ogg Vorbis, og i tapsfrie formater FLAC, ALAC, WAV og AIFF. I tillegg til digitale nedlastinger kan artister tilby å selge musikken sin på fysiske medier som CD eller vinyl.

Bandcamps nettsted gir brukere tilgang til en artists side, med informasjon om artisten, sosiale medier-lenker, merchandising-lenker og liste over tilgjengelig musikk. Artister kan endre utseendet på siden deres og tilpasse funksjonene.

Fra august 2020 var halvparten av Bandcamps inntekter fra salg av fysiske produkter.

I november 2020 lanserte Bandcamp Bandcamp Live, en billettbasert live-streamingtjeneste for artister. Tjenesten er en integrert funksjon på Bandcamp-nettstedet. Gebyrer på billetter ble frafalt til 31. mars 2021, og ble 10 % fra da.

Bandcamp tilbyr vinylpressetjenester for artister. Etter en pilot med 50 artister i 2020, åpnet selskapet begrenset tilgang til 10 000 artister tidlig i 2021 med planer om ytterligere utvidelse. Fansen deres forhåndsbestiller pressingen i stedet for å la artisten finansiere den på forhånd. Bandcamp lar artister sette sin egen pris. Selskapets to millioner vinylsalg i 2020 doblet det i 2019.

Facebook  startet som et lokalt sosialt nettverk på Harvard Universitetet i USA i 2004. Som sosialt nettsted er Facebook.com det største i hele verden med over 2,8 milliarder brukere verden over.

Dette er et nettsted hvor du, som vanlig bruker kan knytte deg til venner og kjente og utveksle informasjon om aktiviteter og interesser. Som artist kan man lage en egen artistside og på denne måten kommunisere med fansen. Denne artistsiden kan ha alle bandets medlemmer (+ manager etc.) som administratorer og alle kan derfor bidra med å holde den oppdatert. Det er også utviklet en rekke apps som kan implementeres i Facebook. Den viktigste for artister her er Instagram – Se egen artikkel om dem.

Siden Facebook dekker ”alt og alle” når man ut til et veldig bredt publikum og det brukes av artister for å fortelle om sine aktiviteter. Facebook har blitt kritisert for ikke å skjerme brukernes private opplysninger for andre, og man skal derfor være nøye med hva man legger ut av informasjon om seg selv på slike sider.

Last.fm er et sosialt nettsamfunn som startet i England i 2002. Via programvare du installerer på PC-en registrerer systemet hva du hører på og samler informasjonen på sidene sine. Artister kan opprette egen brukerprofil på last.fm, sjekke hvor mye de blir spilt og hva folk mener om dem. Last.fm tillater brukerne å lage sin egen radiostasjon basert på musikk de liker. En svakhet med dette stedet er at det ikke skilles mellom artister med samme navn. Man kan også kjøpe et payola system hvor du betaler for at last.fm skal distribuere musikken din til en spesiell lytterskare basert på hvilke artister disse liker. Du kan opprette brukerprofil som artist eller label og legge ut musikken for streaming, nedlasting og salg via nettbutikker som itunes.com og amazon.com. Last.fm har også et royaltyavregningsprogram som fordeler penger til deg som opphavsperson i Tono via PRS i England.

 

Soundcloud startet I Berlin I 2007 og er i likhet med Myspace et sosialt nettverk hvor artister kan laste opp og distribuere musikken sin. En forskjell er at musikken din får en dedikert player som kan ”embedes” inn på andre websider. Litt som med Youtube, men til forskjell fra Myspace som kun spiller av musikken på sin egen nettside.

Dette gir deg mulighet til å lage lydstrømmer du kan legge ut på dine egne hjemmesider, Twitter, Facebook etc. I en flora av nettsteder der de fleste er amerikanske, er Soundcloud som tysk selskap også bunnet av Europeisk opphavsrettslovgivning. Som bruker av tjenesten har du derfor full kontroll over opphavsretten til musikken.

Spotify er en svensk musikktjeneste som startet i 2008. De eies delvis av de store plateselskapene og er en abonnementstjeneste for musikklytting. Tjenesten legger opp til at du enten betaler for et månedsabonnement, eller er gratisabonnent med begrenset bruk og annonseavnrudd.

De åpnet i april 2010 for at Facebook- og spotifybrukere kunne dele spillelistene seg i mellom, og ble dermed en del av de sosiale nettstedene. For å laste musikken din opp på Spotify må du knytte deg til en digital musikkdistributør. Spotify tar artister opprette sin egen profil hvor man kan legge inn bio, bilder, konserter etc. Dette gjør at du har full kontrol alt som angår din egen profil og gir deg også innsikt i alle meta data som genereres av brukerne.

Twitter startet i 2007, og er en tjeneste som gir brukeren mulighet til å sende ut mikroblogger på 140 tegn. Dette er internetts sms og har blitt et veldig populært medium for artister som vil meddele seg til fansen om hva de opplever på turné eller i hverdagen.

Media har lært seg å plukke opp rykter og meninger fra kjente twitterbrukere og på denne måten gjort tjenesten kjent. Alle de andre tjenestene for musikk tillater nå brukerne å sende lenker til sidene sine via Twitter. Dette er den siste typen av sosiale nettsamfunn og gir fansen helt nye måter å kommunisere direkte med kjente artister på.

Instagram er en gratis foto-delingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert den 6. oktober 2010. Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til på det sosiale nettverket.

De ble i 2012 kjøpt opp av Facebook for 1. miliard dollar og har siden blitt en veldig viktig platform for artister og band.
Per 2020 har Instagram over 1 milliard registrerte brukere. I Norge har 2,5 millioner mennesker brukerprofil på Instagram. Brukere kan også dele 60 sekunder lange videoklipp. Man kan bruke mobilkamera, eller bruke ferdige videoer og redigere dem til 60 sekunder lange klipp.

Wikipedia ble startet opp av Jimmy Wales i januar 2001. Det er et gratis webleksikon der alle som vil kan bidra med informasjon om absolutt alt i hele verden. Målet er å lage det ultimate leksikon, men siden det ikke er noen redaktør kan også informasjonen på disse sidene være villedende og direkte gale.

Mange websider for musikk som last.fm og iLike.com tar informasjon om artister rett fra Wikipedia. Det er derfor viktig at man er bevist på Wikipedias rolle som innholdsleverandør når man publiserer sin egen biografi. Alle kan bli brukere av Wikipedia og som artist anbefaler vi at du oppretter din egen biografi her og holder den oppdatert til en hver tid siden også journalister benytter dette som kilde når de skriver om eller gjør research på artister. For Wikipedia gjelder opphavsrettsregelen på samme måte som ellers og det ikke lov å legge ut beskyttet materiale.

YouTube ble startet i 2005 av tidligere ansatte i nettbanken Paypal. De ble senere kjøpt opp av Google for 11 milliarder kroner i oktober 2006. Dette er et nettsted hvor man laster opp videosnutter på inntil 10 minutter og har raskt blitt internetts egen TV-kanal. Man kan lage sin egen artistprofil og legge ut musikk og videoer. YouTube har blitt kontroversielt i mange land som vil sensurere media siden man med enkelhet kan publisere alle typer videoer. Flere artister har de siste årene lansert musikkvideoen sin på YouTube og på denne måten kunnet vise seg frem uavhengig av TV-kanaler. Undersøkelser har vist at YouTube er unge folks hovedkilde for ny musikk. Alle videoer som ligger der kan med et tastetrykk konverteres til mp3 filer og det er derfor viktig å tenke på at musikken du legger ut kan lastes ned gratis av fansen.

YouTube har vært under kritikk fra mange hold for å tillate uautorisert bruk av opphavsrettslig materiale. De har derfor en streng policy på hva som kan legges ut på sidene deres.