Kurs, 31.01.2022

Webinar for scenekunstnere

Når: 31.januar, kl: 18.00 – 21.00
Påmeldingsfrist: 12. januar
Pris: 200/150

Påmelding

 

Økonomen Fred Radenbach og forbundsleder Knut Alfsen fra Norsk Skuespillerforbund slår seg sammen for å hjelpe med økonomitips, fradragsmuligheter og regnskapskrav til scenekunstnere med eget foretak.

Hva er egentlig forskjellen mellom å motta lønn, å få betalt som frilanser eller å fakturere fra enkeltpersonforetak? Hva lønner seg for deg og hva sier loven? Hvor ofte må du føre regnskap og hvordan? Fyller man ut skattemeldingen og den tilhørende næringsoppgaven samtidig og hvor fyller man inn regnskapstallene?

I dette kurset får du praktiske råd og tips til din økonomi og du får blant annet informasjon om hva som kan trekkes fra og hva som er og ikke er fradragsberettiget, hva som er forskjellen på en avskriving og «å skrive av noe», merverdiavgiftsspørsmål og mer.

Merk at dette ikke er et kurs som går gjennom skattemeldingen i detalj, men et generelt økonomikurs for næringsdrivende scenekunstnere. Skattemeldingen vil likevel bli gjennomgått i grunnleggende trekk.

Maksimalt utbytte av kurset forutsetter at deltagerne forbereder spørsmål og problemstillinger ved å se gjennom egne kvitteringer og bilag på forhånd – og send da gjerne inn spørsmål på forhånd til fredradenbach@gmail.com

Kurset er nyttig for alle scenekunstnere som har eget foretak og som ønsker kontroll og lønnsomhet i deres økonomi.

OVERSIKT OVER KURSETS INNHOLD

  • Forskjeller mellom lønnsmottaker, frilanser og næringsdrivende med enkeltpersonforetak
  • Rettigheter, plikter og krav overfor oppdragsgiver
  • Lovens krav til skattemelding
  • Lovens krav til regnskapsføring
  • Overordnet gjennomgang av en skattemelding
  • Overordnet gjennomgang av en næringsoppgave
  • Q&A, med utgangspunkt i spørsmål som er sendt inn på forhånd til  fredradenbach@gmail.com

 

Kurset er et samarbeid mellom Norsk Skuespillersenter, Skuespiller- og danseralliansen og Creo.