– Jeg håper at alle innen den kreative sektoren er bevisste sin betydelige verdi, også når lysene blir skrudd på igjen, sier den ferske redaktøren.

Barstein har jobbet i en rekke journalist- og redaksjonsroller for blant annet Aftenposten, Morgenbladet, VG, Dagens Næringsliv og Dagbladet. I tillegg har han vært redaktør for musikkmagasinet Gaffa, og har også vært innom kommunikasjonsbransjen. Nå tar han over roret for Musikkultur.no.

– Aller først, gratulerer, hvordan føles det?

– Tusen takk. Jeg er veldig takknemlig for å kunne gi en større stemme til bærebjelken i norsk kulturliv. En sann glede!

På Musikkulturs gamle kaffekopper står det «Norges viktigste musikkmagasin». Jeg er ikke den store kaffedrikkeren, men kan være enig i det budskapet.

En ny start

Musikkultur.no er Creos medlemspublikasjon. I fjor ble det klart at magasinet flytter fra papir til nett. Barstein skal lede denne overgangen og utviklingen av den heldigitale publikasjonen.

– Da jeg så at de skulle over til en heldigital publikasjon, virket det som et utrolig spennende prosjekt å jobbe med. Det er på mange måter en ny start, og vil forhåpentlig ende opp med å være en kjemperessurs for kreative utøvere, og for et større, kulturinteressert publikum.

Vil være en viktig stemme

– Det vil komme betydelige endringer, både i form og farge som vi sa på skolen. Men jeg skal ikke være han nye fyren som kommer inn og røsker opp alt. Det er kunnskapsrike og hardtarbeidende folk som har bygget opp Musikkultur, og det gode arbeidet skal vi fortsette, sier Barstein.

Creos medlemsmasse har vokst mye med årene, og representerer nå store deler av kulturfeltet.

– Creo består av musikere og komponister, men også dansere, teknikere, terapeuter, pedagoger, produsenter og andre kreative yrkesgrupper utover utøvende musikere. Det ønsker vi å speile. Vi skal levere engasjerende og opplysende nyhetssaker, portretter, kritikk og meninger. Det blir nok også fokus på forskningssaker i større grad enn tidligere.

 

Kampen er ikke over

Tiden under pandemien har vært katastrofal for kulturlivet med avlyste arrangementer og tapt levebrød. Likevel må vi huske at kampen fortsetter også når gjenåpningen starter, sier Barstein.

– Mange av Creos medlemmer kjemper seg gjennom en nedetid uten presedens, og når vi jobber mot tiden som kommer etterpå, er det mange unike behov å ta hensyn til.

Aktører som har falt mellom de ulike støtteordningene, må starte på bar bakke, med minimale budsjett. Samtidig er det mulig at enkelte arrangører vil ønske å minimere utgifter og honorarer for å dekke sine egne tap. Jeg håper at kreative utøvere over hele landet holder på sitt og er bevisste sin egen verdi når lysene blir skrudd på. Det er da den neste, store kampen starter. Ikke minst en kamp for oppmerksomhet og publikumsinteresse.

 

Skal være relevant

Barstein har ambisjoner om at Musikkultur skal fortsette å være en viktig stemme i kulturoffentligheten.

– Vi skal rapportere om det som skjer. Så håper jeg at gjennom å være på ballen og levere opplysende innhold, at vi vil være relevante og skape engasjement hos våre lesere. Vi skal naturligvis følge opp kulturpolitikken, og passe på å holde sittende kulturminister og eventuelt nestemann til de løftene de gir.