Lars Takla er trommeslager og spiller blant annet med Emilie Hollow, Emilie Adams og Ash Olsen.

Han forteller at han ble medlem i Creo da han studerte musikk.

– Jeg tips om at jeg burde melde meg inn blant annet på grunn av gode forsikringsordninger.

I likhet med mange andre musikere jobber Takla som frilanser.

– Under pandemien er det godt å vite at det er noen som representerer våre interesser og snakker vår sak overfor politikere. Det er så utrolig viktig at noen forteller politikere hvordan vår felt fungerer.

Hva kan Creo tilby deg?

Lars Takla / foto: Bjørnar Øvrebø

Creo er som en storebror

Før pandemien tenkte ikke Takla så mye over hvor viktig det er å organisere seg som frilanser. Dette endret seg under pandemien.

– Creo er vårt ansikt utad, vår representant på mange måter. Si at du blir erta på skolen, så sender du storebroren din. Creo har litt samme funksjon føler jeg. Det gjør det vanskelig å tulle med oss. Det skaper et viktig fellesskap. Creo setter en standard for bransjen som de utvikler og opprettholder. Det er veldig viktig.

 

Fikk hjelp med kontrakt

Takla er opptatt av det politiske arbeidet Creo gjør for å løfte kulturfeltet som helhet, men han har også dratt nytte av rent praktisk hjelp fra Creo.

– Jeg husker jeg spilte i et band hvor vi skulle signere en avtale. Da kontaktet jeg Creo og hørte om de kunne hjelpe meg med å se over avtalen. Det er jeg glad for at jeg gjorde! Juristene i Creo fant flere ting, som ja, ikke var helt ideelt. Så da fikk jeg med meg noen gode innspill jeg kunne ta med tilbake.

Les mer om Creos juridiske bistand

– Jeg jobber litt på kulturskolen, da gjør Creo lønnsforhandlinger på vegne av meg, det er veldig deilig å slippe å gjøre selv.

 

Over hele feltet

Flere frilansere innenfor kulturfeltet bør organisere seg i Creo, mener Takla. Fra det mest kommersielle, til det som er nisje. Om man klarer å samle hele feltet, vil dette gi goder til alle.

– Jo større og sterkere Creo blir, jo bedre blir vilkårene for hele kulturfeltet, avslutter han.