Med Creo har jeg alltid noen å spørre om råd og veiledning.

Anne Birgitte Grindhaug er en 27 år gammel musikalartist fra Åkrehamn i Rogaland, som nå bor i Oslo. Med en bred bakgrunn som scenekunstner, sanger, skuespiller, dramatiker og videreutdannet innen kulturledelse, har Anne Birgitte valgt å være medlem i Creo. Her deler hun sine erfaringer med hvorfor fagorganisering er avgjørende, spesielt i kulturbransjen.

Hvorfor er du medlem i Creo?

– Jeg ble introdusert for Creo gjennom et skolebesøk da jeg studerte musikkteater. Vi lærte at det var lurt å være organisert, og jeg meldte meg den gangen først inn i Musikkteaterforum, som nå er en del av Creo.

Den viktigste grunnen min for å være medlem i Creo er å ha en større organisasjon i ryggen og noen å spørre om råd og veiledning når det gjelder kontrakter og arbeidsforhold. Jeg henviser også alltid til frilanssatsene til Creo når det kommer til honorar, og opplever at disse i de fleste tilfeller blir fulgt.

Hvilke medlemsfordeler i Creo setter du mest pris på?

– Det er flere medlemsfordeler i Creo jeg har bruk for. For eksempel er rabatten hos Fiken veldig nyttig, siden jeg er selvstendig næringsdrivende og må bruke et regnskapsprogram for å holde oversikt over eget regnskap.

Jeg er også veldig fornøyd med den juridiske bistanden man har som medlem i Creo. Det at man alltid kan sende mail med spørsmål eller be om gjennomlesning av kontrakter og få tilbakemeldinger. Dette har jeg benyttet meg av flere ganger!

Har du noen gang fått personlig hjelp fra Creo?

– Ja, det har jeg. Jeg har sendt flere kontrakter og fått tilbakemelding på om arbeidsforholdet virker greit. I enkelte tilfeller har jeg fått beskjed om at jeg burde kreve mer enn det kontrakten tilsier, og har da tatt dette videre med arbeids- eller oppdragsgiver.

Så er det jo ikke slik at man alltid får det man har krav på, men det er godt å vite hva man burde ha, slik at man kan jobbe for å oppnå dette i fremtiden.

Det at man alltid kan sende mail med spørsmål eller be om gjennomlesning av kontrakter og få tilbakemeldinger. Det har jeg benyttet meg av flere ganger.

Hvorfor er det viktig å være fagorganisert i kulturbransjen?

– Kulturbransjen er en utfordrende bransje å jobbe i. Som frilanser står man selv ansvarlig for å skaffe jobb og sikre at man tjener nok penger til å betale det man skal hver måned, i tillegg til å leve livet og kose seg.

Det er uansett viktig å være fagorganisert, men spesielt viktig når man jobber i kulturbransjen fordi det er en bransje som mange utenforstående kan se på med feil øyne. “Men du liker jo å synge, gjør du ikke?” “Kan du ikke bare synge en liten sang i bryllupet mitt, det tar bare 3 minutter?”

Når man ikke er kjent med bransjen og denne måten å jobbe på har jeg forståelse for at det kan virke dyrt å betale flere tusen for å synge noen sanger i et bryllup. Det er vår oppgave, vi som jobber i bransjen, å vise hvorfor prisen settes til det den gjør. Da er det også godt å ha fagforbundet i ryggen som viser til og støtter opp prisen man setter. 

Hva vil du si til andre studenter som vurderer å melde seg inn i Creo?

– Det må du absolutt gjøre! Det er mange gode tilbud og aktiviteter gjennom Creo, og et godt nettverk og fellesskap i medlemsbasen på tvers av mange bransjer innen kultursektoren. Som student får du også rabattert medlemskap i Creo, så du kan teste det ut for en rimeligere pris nå og se om det er noe som passer for deg!

 

Fotograf: Kristian Johan Gjertsen

Visuell skillelinje

Det er tryggere å satse når du ikke står alene

Melder du deg inn i Creo i nå (19.august – 22. september), får du ett års studentmedlemskap helt gratis.

Som studentmedlem i Creo er du sikret en trygg start på karrieren din. Du får ikke bare tilgang til et nettverk av profesjonelle rådgivere, men også verktøyene du trenger for å navigere i en spennende, men krevende bransje. Med alt fra juridisk rådgivning til markedets beste forsikringsavtaler, er Creo med på å sikre at du kan fokusere på det du gjør best.