Denne uken skal norsk musikk løftes frem! Etablerte låtskrivere og artister vil anbefale norske kolleger, låter, album eller spillelister i sine egne kanaler. NRK vil også trekke frem norsk musikk, med en egen norskdag på radio.

NOPA er initativtaker til kampanjen, og har Spellemann som nærmeste støttespiller. Creo er selvfølgelig med på laget, sammen med flere andre artistorganisasjoner, kor og korps, konsertarrangører, management og plateselskap.

Vil øke norskandelen
Bakgrunnen for kampanjen er en synkende norskandel, blant annet vist i BIs nye rapport om digitalisering av musikkbransjen. Hensikten med kampanjen er å ta grep og gi norsk musikk oppmerksomheten den fortjener.

I #hørnorsk-uka vil dette skje:

  • NOPA slipper to veiledningsvideoer med temaene: «Annonsering på Instagram og Facebook» og «Hvordan presentere seg selv til Spotify og media»?
  • Artister, låtskrivere og musikere vil anbefale sine kolleger i sosiale medier.
  • Sjangerspesifikke spillelister vil bli frontet i ulike kanaler.
  • Kor og korps over hele landet spiller konserter med kun norsk musikk.
  • NRK vil ha en egen norskdag 29. mars, hvor de kun spiller norsk musikk på radio.
  • Uka avsluttes med Spellemann 30. mars.

Hvordan kan du bidra?

  • Anbefal kollegene dine, norsk musikk, i dine kanaler
  • Delta på kursene våre eller se på videoene våre
  • Del gjerne logoen til #hørnorsk
  • Lag egne spillelister under merkelappen #hørnorsk

Les mer på hørnorsk.no