Lær mer om avtaler, forhandling, publishing, og markedsføring!
Onsdag 30. august / 10:00-16:00 / Kulturhuset i Bergen
Å være musiker består av mer enn å stå på scenen. Vi arrangerer derfor en ny fagdag for musikkbransjen, denne gangen i Bergen. Kontordagen skal hjelpe deg med alt rundt musikken. 30. august byr vi på foredrag om avtaler, forhandlingsteknikk, publishing, og markedsføring. I tillegg vil det være mulig å booke én til én-veiledning med noen av foredragsholderne. Mer informasjon om dette kommer.
Å delta på Kontordagen koster kun 100kr, og billetter kjøper du her.
Kontordagen arrangeres av Musikkontoret Brak, i samarbeid med BandOrg, Creo, GramArt og Musikkforleggerne.
Program
Musikk som butikk
I denne bolken tar BandOrg deg gjennom alt det praktiske rundt å drive musikken som butikk. Få med deg tips og råd om overgangen fra hobby til næringsvirksomhet: Må man opprette et selskap, og i så fall hvilken selskapsform er best? Må man betale skatt og moms? Og hvordan tjener man egentlig penger i musikkbransjen?
Ikke signér (uten videre)
Når du endelig blir tilbudt en platekontrakt, er det lett å bli så ivrig at du signerer helt uten videre. Men det er viktig å se forbi forskudd og royaltysats – kanskje står det noe der som gjør at du går glipp av store inntekter i fremtiden? Til og med inntekter som ikke finnes nå, men som kan oppstå for eksempel ved et stort teknologiskifte? Marius Øvrebø-Engemoen tar deg gjennom en kontrakt og leder deg forbi de største fallgruvene. Og viser deg de store mulighetene.
Forhandlingsteknikk
I en arbeidshverdag som frilans og selvstendig næringsdrivende scenekunstner er det en del av jobben å stå i forhandlinger med flere forskjellige arbeids/oppdragsgivere gjennom et arbeidsår. Men hvilke spilleregler gjelder egentlig i en forhandlingssituasjon? Hvordan går man frem for å oppnå det man ønsker, hvilke praktiske ferdigheter kreves, og hva er riktig og galt å gjøre i situasjonen? I denne workshopen går advokatfullmektig i Creo, Espen A. Eldøy, igjennom grunnleggende forhandlingsteknikker og strategier. Formålet er å gi deg som deltager konkrete verktøy du kan bruke, gjennom presentasjon og øvelser, slik at du kan sikre et bedre resultat neste gang du forhandler en kontrakt.
Publishing 101
Har du lurt på om en publishingavtale er noe for deg? Hva vil du i så fall gi bort og hva får du igjen? I dette foredraget gir Petter oss innsikt i hvordan et musikkforlag jobber for å få låtskrivere sine opp og frem. Forhåpentligvis vil du sitte igjen med større forståelse for hva et musikkforlag gjør og hvordan det kan gjøre en forskjell for deg. Foredraget er presentert av Musikkforleggerne.
Mer enn en post
Hvordan legger man en digital strategi i en verden i konstant endring? Der nye kanaler, trender og kulturer dukker opp fortere enn man rekker å google hva det egentlig er? I dette innlegget vil Stina Helland fra Warner Music Norway, snakke om hvordan hun, basert på data og innsikt, jobber med å utvikle strategier for sosiale medier og digitale kampanjer som både er produktiv og målrettet, men samtidig ivaretar det viktigste: artistens visjon, identitet, engasjement.