Hopp til innhold
Creos innspill til fellesskoleutvalget.

Regjeringen har nedsatt et offentlig utvalg som skal utrede fellesskolens rolle i framtidens samfunn. Creo har levert skriftlig og muntlig innspill til utvalgets arbeid. I innspillet understrekes behovet for en skole som ivaretar hele mennesket og legger til rette for bred dannelse, sosial utjevning og kulturell kompetanse.

En viktig bærebjelke for samfunnet

Creo definerer fellesskolen som en av de viktigste bærebjelkene i et åpent, demokratisk og inkluderende samfunn. Det er en skole som gir alle barn og unge like muligheter, uavhengig av sosial, økonomisk eller kulturell bakgrunn, og som møter elevene med et mangfold av faglige, praktiske og kreative innganger til læring.

– Fellesskolen må gi rom for hele mennesket. Det betyr at både kunnskapsformidling, kreativitet, danning og skaperglede må være sentrale elementer i opplæringen. Dette er forutsetninger for demokratisk deltakelse og sosial utjevning, sier Geir Grønnestad, nestleder i Creo.

Videre peker Creo på at dagens skoleutvikling preges av målstyring, standardisering og en stadig svakere forankring av de praktiske og estetiske fagene. Dette svekker skolens mulighet til å tilby helhetlig undervisning og øker risikoen for at viktige skapende og kulturelle ferdigheter marginaliseres.

Blant hovedanbefalingene fra Creo er:

  • At praktiske og estetiske fag likestilles med teoretiske fag.
  • At det sikres fagkompetanse i praktiske og estetiske fag, og at status, økonomi og omfang for de estetiske fagene styrkes.
  • At skolen utvikles videre som arena for kulturell deltakelse og skaperglede.
  • At skolen aktivt bidrar til sosial utjevning gjennom et bredt og tilgjengelig opplæringstilbud.

Advarer mot privatisering

Creo advarer samtidig mot økende privatisering av skole- og fritidstilbud, og fremhever at fellesskolen må være et attraktivt alternativ som evner å svare på elevenes ulike behov.

– Kunst og kultur må ikke reduseres til tillegg eller pausefag. De er bærende kunnskapsområder som bidrar til barns utvikling, identitet og forståelse av samfunnet. Skal fellesskolen lykkes, må den ha en tydelig og forpliktende plass for disse fagene i opplæringen, sier Grønnestad.

 

Les mer om utvalgets arbeid på fellesskoleutvalget.no.

Creos høringsinnspill finner du her