Hopp til innhold
– Det er i leken læring begynner.

I Dagsavisen forrige uke løftet Creo, Drama- og teaterpedagogene, Nasjonalt fagorgan for drama og teatervitenskap, KKS, NTO, Norsk Skuespillerforbund og Scenekunstbruket frem forslaget om å etablere teater og drama som eget fag i grunnskolen.

Målet er å skape engasjement, inkludering og lærelyst hos barn allerede fra første skoledag. Forslaget vektlegger betydningen av lek og samspill, og understreker at drama- og teaterlærere må ha en sentral rolle i undervisningen.

– Dette faget kan vekke barns engasjement og lærelyst på en helt annen måte. Vi må skape plass for fantasi og samspill – det er i leken læring begynner, sier forbundsleder Hans Ole Rian.

Forbundsleder i Creo, Hans Ole Rian.

Rian understreker hvor viktig drama- og teaterfaget kan være for fellesskolen.

– Forskning og erfaring viser at lek og skapende aktiviteter gir barn viktige ferdigheter som samarbeidsevne, kreativ problemløsning og læringsglede. Teater og drama kan derfor spille en sentral rolle i fellesskolen. Det vil bidra til å styrke både læring og trivsel, og legge et solid grunnlag for et mer inkluderende og åpent skolemiljø.

Som Norges største kunst- og kulturforbund mener Creo at fellesskolen må favne bredt og gi rom for utfoldelse, kreativitet og fellesskap. Drama- og teaterfaget kan være en nøkkel til dette, og gi barn verktøy til å uttrykke seg og lære i fellesskap.

 

Les innlegget i Dagsavisen her