Lærer deler ut noter i klasserom.
Trekker frem kulturskolens rolle som viktig ressurs.

Regjeringen har lansert en ny stortingsmelding som skal snu den negative utviklingen i læringsresultater og motivasjon blant elever på 5.–10. trinn. Et nasjonalt program for en mer praktisk skole skal bidra til å gjøre skolehverdagen mer variert og aktiv.

Skolene vil få mer praktisk læring på tvers av alle fag, innføring av valgfag på barneskolen, samt bedre tilgang til utstyr og oppgraderte lokaler. I tillegg vil lærere få økt kompetanse for å tilrettelegge for en mer praktisk og variert undervisning som skal forbedre elevenes læring og engasjement i alle fagområder.

– Skolen har vært for stillesittende og teoritung. Nå gjør vi viktige grep for å snu utviklingen, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

I tillegg fremhever regjeringen kulturskolen som en nøkkelressurs for å styrke kunst- og kulturopplæringen i skolen.

Nytt karrieresystem for alle ansatte i barnehage og skole

Regjeringen vil innføre et nytt helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling som skal omfatte både lærere og andre yrkesgrupper, inkludert ansatte i kulturskolen. Dette skal bidra til mer videreutdanning og styrke samarbeidet mellom barnehage, skole og SFO.

Kulturskolen og kulturskolelærere trekkes fram

I Del 4 av stortingsmeldingen, under tittelen “Mer praktisk og motiverende læring”, fremhever regjeringen kulturskolens viktige rolle. I kapittel 4.2.3, som omhandler styrking av de praktiske og estetiske fagene, påpekes det under overskriften “Lærerressurser” at kulturskolen kan bidra med sin kunst- og kulturfaglige kompetanse for å styrke undervisningen i grunnskolen.

«Kommunene må også utnytte den fagkompetansen de allerede har. Kulturskolene er for eksempel lokale ressurssentre med mye kunst- og kulturfaglig kompetanse som kan brukes for å styrke kunst- og kulturopplæringen i skolen. Kommuner kan utnytte eksisterende kompetanse fra kulturskolen både i barnehagen, grunnskolen og i SFO. Kombinerte stillinger kan være viktig i en del kommuner for å sikre lærerkompetanse i praktiske og estetiske fag.

Lærere i kulturskolen har ulike former for kunst- og kulturfaglig utdanning. Å bli ansatt i skolen krever imidlertid lærerutdanning eller PPU i tillegg til relevant utdanning i undervisningsfaget. For å stimulere til at flere kulturskolelærere kan ha kombinerte stillinger i skolen, har Utdanningsdirektoratet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet tydeliggjort at skoleeiere kan søke om utdanningsstipend for ansatte i kulturskolen som mangler godkjent lærerutdanning.

Skoleeiere kan søke om utdanningsstipend for ansatte i grunnskolen, i kulturskolen og i videregående opplæring som mangler godkjent lærerutdanning.»

Nytt system for kompetanse- og karriereutvikling – omfatter også kulturskolen

Regjeringen planlegger å innføre et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling som inkluderer alle ansatte i barnehage og grunnopplæring, der også kulturskolens ansatte er med. I stortingsmeldingen, Del 9 – Profesjonelle læringsfellesskap og skoleledelse, kapittel 9.2, understrekes dette.

Det nye systemet skal legge til rette for videreutdanning for flere yrkesgrupper som lærere, spesialpedagoger, miljøterapeuter og fagarbeidere i barnehager, skoler og SFO, og styrke det tverrfaglige samarbeidet.

«Dette vil bidra til å styrke laget rundt barna og elevene, styrke det profesjonelle læringsfellesskapet i barnehage og skole, og styrke det tverrfaglige samarbeidet gjennom økt kompetanse blant de ansatte. Deler av systemet skal starte opp høsten 2025, med videre planer for innfasing og oppbygging. Målet med det nye helhetlige systemet for kompetanse- og karriereutvikling er at alle barn og elever skal få et best mulig grunnlag for utvikling, læring og trivsel i barnehage og skole.

 

Les stortingsmeldingen: En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. til 10.trinn