Verving
Rekruttering og vekst er livsviktig for overlevelsen av Creo som organisasjon. Om antallet som melder seg ut av organisasjonen blir høyere enn antallet som melder seg inn, vil konsekvensene bli store. Vekst er dermed en forutsetning for at organisasjonen skal overleve.
Når Creo vokser som organisasjon følger det en lang rekke fordeler og ressurser. På arbeidsplassen er organisasjonens størrelse viktig for hvor stor påvirkning man har. Jo flere man er, desto større makt har man til å sette rammene rundt egen arbeidshverdag. Lønn, pensjon, ferie, fri og tillegg, er alle eksempler på rammer som er fremforhandlet gjennom fagforeninger.
Fordeler med vekst
Som organisasjon har Creo fått stadig større innflytelse i samfunnet. Desto flere medlemmer vi har, jo større innflytelse har vi overfor politikere og beslutningstagere. Dermed kan vi også styrke norsk kulturpolitikk. Kompensasjonsordningene er et eksempel på dette politiske arbeidet.
Vi kan oppsummere med at mange medlemmer gir oss tyngde, stor påvirkningskraft og stort gjennomslag. Vi blir en relevant aktør som blir lyttet til, og kan være med på å sette dagsorden. Derimot, om Creo mister medlemmer, mister vi påvirkningsmakt og blir mer irrelevant. Da vil det være vanskelig å få til gjennomslag.
Noe å ta med seg i møte med potensielle medlemmer:
- Det viktigste man kan gjøre er å ta kontakt med kolleger, introduser deg og Creo.
- Møt folk med et åpent sinn, vær empatisk og lyttende.
- Still åpne spørsmål og vær tålmodig.
- Søk etter hva som er viktig for den du prater med, presenter så hvordan Creo kan bistå, hjelpe, eller stryke disse sakene.
- Man trenger ikke være enig i alt, finn saker og synspunkter som dere er enige om.
- Vær positiv! Ikke snakk ned arbeidsforhold, ledere, eller andre ansatte. Fokuser på de positive sidene ved å være en del av Creo.
- Det er ingenting som heter «Gratispassasjer». Om man ikke er fagorganisert, er det til syvende og sist vi som fagorganisasjon som har feilet.
- Alt det bra arbeidet dere gjør, styrker oss som organisasjon. Også gjennom omdømme og hvordan folk opplever oss utad.
- Til syvende og sist: Det er dere som er Creo. Creos tillitsvalgte utgjør en av de viktigste leddene i vår organisasjon. Vi er utrolig takknemmelige for den innsatsen og arbeidet våre tillitsvalgte utfører hver eneste dag.
Ulike måter å introdusere Creo
Det finnes utrolig mange gode og legitime grunner til å være medlem i Creo. Vi kan dele opp Creos virksomhet i tre hovedkategorier:
- Politisk arbeid
- Fagforeningsarbeid
- Individuelle goder og fordeler
Når dere møter potensielle medlemmer, kan dere snakke om en, eller flere av disse kategoriene. Det viktigste er at dere presenterer Creo i et lys som er av interesse for den dere snakker med. For noen vil trygghet i arbeidslivet være det viktigste, for en annen kan det politiske arbeidet være viktigst.
De tre store
Vervemateriell
Vi har samlet litt forskjellig materiell som kan være nyttig i vervingen:
Powerpoint presentasjon
Fins det muligheter for å samle noen av dine kolleger og fortelle om Creo? Last ned PP-presentasjonen som hjelpemiddel!
Plakat
Fins det steder det er greit å henge opp plakater på din arbeidsplass? Last ned plakat og print ut.
Flyer
PDF med info om Creo.
Trygghet, felleskap og fordeler – Infodokument
PDF med mer utfyllende informasjon om Creo for de som har vist interesse.
Creos nettside
Her kan man også lese mer om fordelene ved å være medlem, og hvordan man melder seg inn.
Ta kontakt
Ønsker du hjelp med verving kan du ta kontakt med Creo på e-post eller tlf. Om du trenger noen å sparre med, trenger bistand, profileringsartikler, eller ønsker å få besøk på arbeidsplassen, så ta kontakt!