Kulturskolen som skoleslag/egenart
Kulturskolen tilbyr en unik utdanning som kombinerer lek og læring i et helt livsløp, som strekker seg fra babysang via kunstfaglig grunnopplæring for barn og unge til musikkterapi for eldre. Med høyt kvalifiserte lærere og et bredt spekter av kunst- og kulturfag, er kulturskolen en viktig ressurs for lokalsamfunnet.
Den kommunale kulturskolen tilbyr utdanning som opererer i krysningspunkter mellom lek og læring, samarbeid og selvrealisering. Kulturskolen er unik ved å være både en frivillig fritidsaktivitet og et profesjonelt tilbud med høyt kvalifisert personale. Undervisningen spenner fra enkelttimer til små og store grupper, og dekker ulike former for kunst, kultur og håndverk. Lærerne underviser fra babysang og musikkbarnehage til musikkterapi og besøk på seniorsentre, med et spesielt fokus på barn og ungdom.
Kulturskolen konkurrerer med et bredt spekter av fritidsaktiviteter og må derfor levere et faglig godt og relevant tilbud for å opprettholde elevgrunnlaget. Kulturskolen er på mange områder også et supplement til grunnskolens arbeid med både overordnet og faglig del av læreplanen. For å sikre høy kvalitet og utfylle de mange funksjonene kulturskolen har i kommunen, trenger lærerne fleksibilitet og metodefrihet, noe som må gjenspeiles i arbeidstidsavtalen. Rammeplanen for kulturskolen understreker viktigheten av at lærerne får tid til faglig utvikling og utøvende virksomhet, som lærerkonserter og utstillinger.
Kulturskolelæreren må ha et bevisst forhold til sine mange roller som profesjonsutøver: pedagog, utøver, leder av små og store grupper, organisator, prosjektleder, koordinator, inspirator, kulturbærer, vurderer og kollega.
– Rammeplan for kulturskolen pkt. 2.4
Kulturskolen skal være en ressurs for hele kommunen, også inkludert helse, velferd, mental helse og flyktninger, og skal være en “kulturskole for alle”. Dette innebærer mer utadrettet virksomhet for å nå alle kommunens innbyggere, ikke bare de som aktivt melder seg på undervisningen. Gjennom samarbeid med grunn- og videregående skoler, barnehager, det lokale kulturlivet og profesjonelle aktører, bidrar kulturskolen til å styrke kompetanse og kulturell utfoldelse i lokalsamfunnet. Kulturskolen kan ha en koordinerende rolle mellom skole, annen undervisning, SFO og fritidsaktiviteter. Kulturskolen kan bidra til å skape en sammenhengende og helhetlig hverdag/opplevelse for barna på tvers av ulike arenaer. Den er også en del av det sammenhengende utdanningsløpet som kan kvalifisere elever til høyere kunstfaglig utdanning og andre viktige samfunnsarenaer.
Rammedokumenter og ressurser
Kulturskolens egenart og samfunnsoppdrag er beskrevet i flere sentrale rammedokumenter og planverk. Du kan finne en oversikt over flere av disse her: