Arbeidsåret i kulturskolen
De ytre rammene for arbeidstid i kulturskolen er regulert i Hovedtariffavtalen pkt. 4.2.5:
Ansatte i kulturskole har et ordinært brutto årsverk på 1950 timer. Med mindre annet avtales lokalt, gjelder som et utgangspunkt en planfestet arbeidstid på 1300 timer. I denne tiden ligger et undervisningsomfang på inntil 741 klokketimer.
Årsverket er inndelt i undervisning, annen planfestet arbeidstid og selvstendig tid.
Les mer om Creos anbefalinger til hva som inngår i de ulike delene av årsverket her.
Andre faktorer ved timeplanlegging/Viktige faktorer ved timeplanlegging/Timeplanlegging/Arbeidsplan/Innretning av arbeidsplan/Fordeling av oppgaver i arbeidsplan
Creo anbefaler at arbeidsplanen tar hensyn til fagenes egenart, gruppestørrelser, geografi, organisering og lokale forhold. Dette er viktig ved fastsetting av årsramme for undervisning. Lærernes arbeidstid må organiseres slik at det er mulig å ha en 100 % stilling gjennom et helt arbeidsliv.
Kulturskolelærere gjør mye annet enn ukentlig undervisning. Årsrammen for undervisning må reflektere skolens ambisjoner for annen aktivitet ved å gi rom for dette som del av undervisningen, for eksempel gjennom å legge om undervisningen i prosjektperioder.
NOE OM FORHOLDET MELLOM FORBEREDELSESTID OG UNDERVISNINGSTID?
Det er sentralt for å kunne levere god og tilpasset undervisning på et høyt faglig nivå at læreren også får avsatt tilstrekkelig tid til forberedelse av undervisningen. Undervisningsplikten bør dermed sees i sammenheng med undervisningssituasjonen, og ta i betraktning forhold som gruppestørrelse og sammensetning, alder, nivå og andre hensyn. Lavere undervisningsplikt kan frigjøre tid til å sikre læreren tid til å forberede undervisningen og tilpasse denne til den enkelte kontekst og undervisningssituasjon. FAKTOR?
Det bør vurderes om årsrammen for undervisning bør settes ned for enkelte fag, som eksempelvis musikkterapi, dirigenttjenester og undervisning av større grupper. Se for øvrig Creos fagspesifikke anbefalinger [LENKE].
Creo anbefaler at partene lokalt vurderer hvorvidt andre faktorer også bør hensyntas i ARBEIDSPLAN/UNDERVISNINGSPLANLEGGING/ARBEIDSTIDSPLANLEGGING