Arbeidsåret i kulturskolen omfatter mer enn bare undervisning. Det inkluderer administrativt, praktisk og faglig arbeid, samt tid til pedagogisk vedlikehold og utvikling.

De ytre rammene for arbeidstid i kulturskolen er regulert i Hovedtariffavtalen pkt. 4.2.5:

Ansatte i kulturskole har et ordinært brutto årsverk på 1950 timer. Med mindre annet avtales lokalt, gjelder som et utgangspunkt en planfestet arbeidstid på 1300 timer. I denne tiden ligger et undervisningsomfang på inntil 741 klokketimer.

Årsverket er inndelt i undervisning, annen planfestet arbeidstid og selvstendig tid.

Les mer om Creos anbefalinger til hva som inngår i de ulike delene av årsverket her.

Inntil 741 timer pr. år i 100 % stilling – se Creos fagspesifikke anbefalinger.

Creo anbefaler at all tid med elever som krever for- og etterarbeid, regnes som undervisning. Dette inkluderer ukentlig undervisning, konserter, forestillinger og prosjekter. Utøvende virksomhet bør også inngå som del av undervisningen.

 

Det fremgår av Stortingsmelding nr. 18 – Oppleve, skape, dele at eleven både skal oppleve å være utøver og publikum/kulturkonsument. De ulike prosjektene som kommer i tillegg til REGULÆR ORDINÆR FAST UKENTLIG undervisning er dermed en viktig del av undervisningen. I perioder med større prosjekter kan det være aktuelt å legge om undervisning for å frigjøre tid til konsert/prosjektvirksomhet.

 

Creo anbefaler at det gis tilstrekkelig rom i arbeidsplanen til aktiviteter og prosjekter i tillegg til den REGULÆR ORDINÆR FAST UKENTLIG undervisningen.

Minimum 559 timer pr. år i 100 % stilling.

Annen planfesta tid fordeles hensiktsmessig i henhold til den ansattes stillingsstørrelse for å sikre kvalitet i undervisningen og legge til rette for felles tiltak for egne/andre elever og samhandling med kolleger/ledelse på arbeidsplassen. I den planfestede arbeidstiden inngår blant annet alt for- og etterarbeid i forbindelse med undervisning, reisetid mellom arbeidssteder, rigging og rydding av undervisningsrom, kontorarbeid, møter, foreldre-/elevkontakt, plandager, kurs og kompetanseheving initiert av arbeidsgiver, pausetid m.m.

Deler av denne tiden kan omdisponeres til selvstendig tid etter lokale drøftinger.

Minimum 387,5 timer pr år i 100 % stilling.

Den selvstendige tiden styres av den ansatte selv og inkluderer egenøving, egenutvikling og kompetanseheving initiert av arbeidstaker.

Andre faktorer ved timeplanlegging/Viktige faktorer ved timeplanlegging/Timeplanlegging/Arbeidsplan/Innretning av arbeidsplan/Fordeling av oppgaver i arbeidsplan

Creo anbefaler at arbeidsplanen tar hensyn til fagenes egenart, gruppestørrelser, geografi, organisering og lokale forhold. Dette er viktig ved fastsetting av årsramme for undervisning. Lærernes arbeidstid må organiseres slik at det er mulig å ha en 100 % stilling gjennom et helt arbeidsliv.

Kulturskolelærere gjør mye annet enn ukentlig undervisning. Årsrammen for undervisning må reflektere skolens ambisjoner for annen aktivitet ved å gi rom for dette som del av undervisningen, for eksempel gjennom å legge om undervisningen i prosjektperioder.

 

NOE OM FORHOLDET MELLOM FORBEREDELSESTID OG UNDERVISNINGSTID? 
Det er sentralt for å kunne levere god og tilpasset undervisning på et høyt faglig nivå at læreren også får avsatt tilstrekkelig tid til forberedelse av undervisningen. Undervisningsplikten bør dermed sees i sammenheng med undervisningssituasjonen, og ta i betraktning forhold som gruppestørrelse og sammensetning, alder, nivå og andre hensyn. Lavere undervisningsplikt kan frigjøre tid til å sikre læreren tid til å forberede undervisningen og tilpasse denne til den enkelte kontekst og undervisningssituasjon. FAKTOR?

Det bør vurderes om årsrammen for undervisning bør settes ned for enkelte fag, som eksempelvis musikkterapi, dirigenttjenester og undervisning av større grupper. Se for øvrig Creos fagspesifikke anbefalinger [LENKE]. 

 

Creo anbefaler at partene lokalt vurderer hvorvidt andre faktorer også bør hensyntas i ARBEIDSPLAN/UNDERVISNINGSPLANLEGGING/ARBEIDSTIDSPLANLEGGING

Årsrammen for undervisning i kulturskolen er lik den for barnetrinnet i grunnskolen, uten hensyn til for eksempel nivå, alder eller gruppestørrelser. Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet (SFS2213)  gir nedsatt undervisningsplikt for lærere i ungdomsskole og videregående skole. Tiden som blir frigjort kan brukes til for eksempel ytterligere forberedelse og oppfølging av undervisningen. Creo anbefaler tilsvarende reduksjon for kulturskolelærere som underviser forskjellige aldersgrupper, nivå og gruppestørrelser.

Mange kulturskoler bruker “flyt-timer” til prosjektuker og seminarer. Timer innenfor årsrammen kan settes av til andre undervisningsoppgaver som ekstraøvelser og oppkjøring til konserter/forestillinger/utstillinger o.l. Prosjektuker kan erstatte ordinære undervisningsuker, eller komme i tillegg til disse så lenge det skjer innenfor årsrammen, og forholder seg innenfor arbeidsmiljølovens rammer for arbeidstid.

Creo anbefaler at deltakelse på felles kurs og planleggingsdager og andre faste møter  reguleres i henhold til lærernes stillingsstørrelse, slik at lærere i små stillinger ikke binder opp uforholdsmessig mye av den planfestede tiden til dette.

Balansen mellom undervisning og annen arbeidstid for kulturskolelærere er først og fremst et utgangspunkt for å kunne tilby elevene i kulturskolen ordinær ukentlig undervisning i sitt fag. Mange kulturskoler har i tillegg store ambisjoner for konserter, produksjoner, utstillinger og annen utadrettet aktivitet som lærerne skal ta del i. Dersom kulturskolen ønsker at lærerne skal bruke tid på denne typen aktivitet må det sees i sammenheng med øvrig undervisning og settes av tid og ressurser i arbeidsplanen til dette.

Det bør beregnes tilstrekkelig tid til forberedelse av undervisningen med henblikk til for eksempel gruppestørrelse, undervisningstype, alder, nivå og andre forhold. Forberedelsestiden disponeres til utførelse av oppgaver relatert til undervisningen. Eksempelvis kan undervisning av store grupper utløse andre behov for for- og etterarbeid enn enkeltundervisning, og ulike undervisningssituasjoner vil utløse ulike krav til tilpasning av undervisningsopplegg. Innen noen fag eksisterer det mindre relevant undervisningsmateriale, noe som medfører at det går med mye tid til forberedelse og utarbeiding av eget undervisningsopplegg. Creo anbefaler at man gjør en grundig vurdering av behovet for forberedelsestid i de ulike undervisningssituasjonene og at det settes av tilstrekkelig tid til dette i planfesta arbeidstid.

Mange kulturskoler har undervisningen spredt over store områder. Dersom deler av lærernes arbeidstid går med til å forflytte seg mellom ulike undervisningssteder, bør reisetiden planfestes og hensyntas i undervisningsplanleggingen.

Det samme gjelder også dersom man har sambruk av undervisningslokaler som gjør at tid går med til å rydde/rigge/vaske eller andre oppgaver som ikke har med den praktiske forberedelsen til undervisning å gjøre. Det må settes av tilstrekkelig tid i arbeidsplanen til praktisk klargjøring av undervisningslokale mv.

Kulturskolen opererer i praksis med et komprimert arbeidsår, slik man gjør i skoleverket for øvrig. Dersom man lokalt ønsker å ha færre undervisningsuker enn i grunnskolen, anbefaler Creo at ekstra arbeidstid pr uke ikke legges til ordinær undervisningstid, men at tiden forbeholdes ulike prosjekt. Vær i den sammenheng ekstra oppmerksom på arbeidsmiljøloven § 10-4 om alminnelig arbeidstid.