Arbeidsåret i kulturskolen omfatter mer enn bare undervisning. Det inkluderer administrativt, praktisk og faglig arbeid, samt tid til pedagogisk vedlikehold og utvikling.

De ytre rammene for arbeidstid i kulturskolen er regulert i Hovedtariffavtalen pkt. 4.2.5:

Ansatte i kulturskole har et ordinært brutto årsverk på 1950 timer. Med mindre annet avtales lokalt, gjelder som et utgangspunkt en planfestet arbeidstid på 1300 timer. I denne tiden ligger et undervisningsomfang på inntil 741 klokketimer.

Årsrammen for undervisning i kulturskolen er lik den for barnetrinnet i grunnskolen, uten hensyn til for eksempel nivå, alder eller gruppestørrelser. Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet (SFS2213) gir imidlertid nedsatt årsramme for undervisning for lærere i ungdomsskole og videregående skole.

 

Årsverket er inndelt i undervisning, annen planfestet arbeidstid og selvstendig tid.

Les mer om Creos anbefalinger til hva som inngår i de ulike delene av årsverket her.

Inntil 741 timer pr. år i 100 % stilling – se Creos fagspesifikke anbefalinger.

Creo anbefaler at all tid med elever som krever for- og etterarbeid, regnes som undervisning. Dette inkluderer ukentlig undervisning, konserter, forestillinger og prosjekter. Utøvende virksomhet bør kan også inngå som del av undervisningen.

 

Det fremgår av Stortingsmelding nr. 18 – Oppleve, skape, dele at eleven både skal oppleve å være utøver og publikum/kulturkonsument. De ulike prosjektene som kommer i tillegg til REGULÆR ORDINÆR FAST UKENTLIG undervisning er dermed en viktig del av undervisningen. I perioder med større prosjekter kan det være aktuelt å legge om undervisning for å frigjøre tid til konsert/prosjektvirksomhet.

 

Creo anbefaler at det gis tilstrekkelig rom i arbeidsplanen til aktiviteter og prosjekter i tillegg til den REGULÆR ORDINÆR FAST UKENTLIG undervisningen.

Minimum 559 timer pr. år i 100 % stilling.

Annen planfesta tid fordeles hensiktsmessig i henhold til den ansattes stillingsstørrelse. Den planfesta tiden skal brukes til å legge til rette for felles tiltak for egne/andre elever og samhandling med kolleger/ledelse på arbeidsplassen. I den planfesta arbeidstiden inngår blant annet alt for- og etterarbeid i forbindelse med undervisning, reisetid mellom arbeidssteder, rigging og rydding av undervisningsrom, kontorarbeid, møter, foreldre-/elevkontakt, plandager, samarbeid og samhandling med kolleger og ledelse, kurs og kompetanseheving initiert av arbeidsgiver, pausetid m.m.

Deler av denne tiden kan omdisponeres til selvstendig tid etter lokale drøftinger.

Minimum 387,5 timer pr år i 100 % stilling.

Den selvstendige tiden styres av den ansatte selv og inkluderer egenøving, egenutvikling, faglig ajourføring og kompetanseheving initiert av arbeidstaker. Denne tiden er ikke underlagt arbeidsgivers styringsrett og skal dermed ikke arbeidsplanfestes.

 

 

Andre Faktorer ved timeplanlegging/Viktige faktorer ved timeplanlegging/Timeplanlegging/Arbeidsplan/Innretning av arbeidsplan/Fordeling av oppgaver i arbeidsplan

Creo anbefaler at arbeidsplanen tar hensyn til fagenes egenart, gruppestørrelser, geografi, organisering og lokale forhold. Dette er viktig ved fastsetting av årsramme for undervisning. Lærernes arbeidstid må organiseres slik at det er mulig å ha en 100 % stilling gjennom et helt arbeidsliv.

Kulturskolelærerens arbeidshverdag inneholder mye mer enn ukentlig undervisning. Årsrammen for undervisning må reflektere skolens ambisjoner for annen aktivitet ved å gi rom for dette som del av undervisningen, for eksempel gjennom å legge om undervisningen i prosjektperioder.

 

NOE OM FORHOLDET MELLOM FORBEREDELSESTID OG UNDERVISNINGSTID? 
Det er sentralt for å kunne levere god og tilpasset undervisning på et høyt faglig nivå at læreren også får avsatt tilstrekkelig tid til forberedelse av undervisningen. Undervisningsplikten bør dermed sees i sammenheng med undervisningssituasjonen, og ta i betraktning forhold som gruppestørrelse og sammensetning, alder, nivå og andre hensyn. Lavere undervisningsplikt kan frigjøre tid til å sikre læreren tid til å forberede undervisningen og tilpasse denne til den enkelte kontekst og undervisningssituasjon. FAKTOR?

Det bør vurderes om årsrammen for undervisning bør settes ned for enkelte fag, som eksempelvis musikkterapi, dirigenttjenester og undervisning av større grupper. For fastsetting av årsramme for undervisning, se Creos fagspesifikke anbefalinger

 

Creo anbefaler at partene lokalt vurderer i hvilken grad andre faktorer bør hensyntas i forbindelse med fastsetting av arbeidsplanen. i ARBEIDSPLAN/UNDERVISNINGSPLANLEGGING/ARBEIDSTIDSPLANLEGGING

I grunn- og videregående skole differensieres årsrammen for undervisning etter trinn og fag, jamfør SFS2213. Creo anbefaler at undervisningsplikten i kulturskolen også tar i betraktning forhold som gruppestørrelse og sammensetning, alder, og nivå. Tiden som blir frigjort kan brukes til for eksempel ytterligere forberedelse, tilrettelegging og oppfølging av undervisningen.

Balansen mellom undervisning og annen arbeidstid for kulturskolelærere er først og fremst et utgangspunkt for å kunne tilby elevene i kulturskolen ordinær ukentlig undervisning i sitt fag. Mange kulturskoler har i tillegg store ambisjoner for konserter, produksjoner, utstillinger og annen utadrettet aktivitet som lærerne skal ta del i. Dersom kulturskolen ønsker at lærerne skal bruke tid på denne typen aktivitet må det sees i sammenheng med øvrig undervisning og settes av tid og ressurser i arbeidsplanen til dette.

Noen kulturskoler setter av såkalte “flyt-timer” til prosjektuker og seminarer. Det kan for eksempel settes av timer innenfor årsrammen for undervisning til andre undervisningsoppgaver som ekstraøvelser og oppkjøring til konserter/forestillinger/utstillinger o.l. Slike prosjektuker kan erstatte ordinære undervisningsuker, eller komme i tillegg til disse så lenge det skjer innenfor årsrammen for undervisning, og forholder seg innenfor arbeidsmiljølovens rammer for arbeidstid.

Creo anbefaler at krav til deltakelse på felles kurs, planleggingsdager og andre faste møter reguleres i henhold til lærernes stillingsstørrelse, slik at lærere i små stillinger ikke binder opp uforholdsmessig mye av den planfestede tiden til dette.

Creo anbefaler at man gjør en grundig vurdering av behovet for forberedelsestid i de ulike undervisningssituasjonene og at det settes av tilstrekkelig tid til dette i planfestet arbeidstid.

Det bør beregnes tilstrekkelig tid til forberedelse av undervisningen. Her kan faktorer som for eksempel gruppestørrelse, undervisningstype, alder, nivå og andre forhold være relevante. For eksempel kan undervisning av store grupper utløse andre behov for for- og etterarbeid enn enkeltundervisning, og ulike undervisningssituasjoner kan fordre ulike krav til tilpasning av undervisningsopplegg. Innen noen fag eksisterer det mindre relevant undervisningsmateriale, noe som medfører at det kreves mye tid til forberedelse og utarbeiding av eget undervisningsopplegg.

Se fagspesifikke anbefalinger for utfyllende informasjon.

Creo mener at en kulturskolelærer bør ha noe utøvende/skapende virksomhet i sin stilling. Med utøvende virksomhet menes primært rene lærerkonserter, solokonserter, forestillinger, utstillinger mv. hvor man ikke opptrer sammen med elever.

Pedagogene er rollemodeller for elevene i kulturskolen, og også ofte viktige bidragsytere i det lokale og regionale kulturlivet. Mange pedagoger er utøvere på et høyt profesjonelt nivå. og forberedelsestiden må også brukes til egenøving for å holde et høyt utøvende nivå. Flere kulturskoler har lærerensembler som gir egne konserter eller medvirker som utøvende musikere i lag- og foreninger.  Creo anbefaler at det settes av tid for utøvende konsertvirksomhet som del av den planfestede arbeidstiden. 

Creo mener det bør avsettes tid til slik utøvende virksomhet i den arbeidsplanfesta tiden.

Mange kulturskoler har undervisningen spredt over store områder. Dersom deler av lærernes arbeidstid går med til å forflytte seg mellom ulike undervisningssteder, bør reisetiden planfestes og hensyntas i undervisningsplanleggingen.

Det må settes av tilstrekkelig tid i arbeidsplanen til praktisk klargjøring av undervisningslokale mv. Ved sambruk av undervisningslokaler kan det være behov for å sette av ekstra tid å rydde/rigge/vaske eller andre oppgaver som ikke har med den praktiske forberedelsen til undervisning å gjøre.

Creo anbefaler at det settes av tid til minst en pause á 30 minutter dersom den daglige undervisningstiden overstiger 3 klokketimer. Lov- og avtalefestet pausetid inngår i planfestet arbeidstid.

 

I likhet med skoleverket for øvrig opererer kulturskolen med et komprimert arbeidsår. Creo anbefaler at man som hovedregel følger grunnskolens arbeidsår med 38 uker undervisning og en uke avsatt til plandager og/eller kompetanseheving.

Dersom man lokalt ønsker å ha færre undervisningsuker, anbefaler Creo at ekstra arbeidstid pr uke ikke legges til ordinær undervisningstid, men at tiden forbeholdes ulike prosjekt. Vær i den sammenheng ekstra oppmerksom på arbeidsmiljøloven § 10-4 om alminnelig arbeidstid.