Arbeidsåret i kulturskolen omfatter mer enn bare undervisning. Det inkluderer administrativt, praktisk og faglig arbeid, samt tid til pedagogisk vedlikehold og utvikling.

De ytre rammene for arbeidstid i kulturskolen er regulert i Hovedtariffavtalen pkt. 4.2.5:

Ansatte i kulturskole har et ordinært brutto årsverk på 1950 timer. Med mindre annet avtales lokalt, gjelder som et utgangspunkt en planfestet arbeidstid på 1300 timer. I denne tiden ligger et undervisningsomfang på inntil 741 klokketimer.

Årsrammen for undervisning i kulturskolen er lik den for barnetrinnet i grunnskolen, uten hensyn til for eksempel nivå, alder eller gruppestørrelser. Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet (SFS2213) gir imidlertid nedsatt årsramme for undervisning for lærere i ungdomsskole og videregående skole. Creo mener dette også bør vurderes i kulturskolen.

 

Årsverket er inndelt i undervisning, annen planfestet arbeidstid og selvstendig tid.

Les mer om Creos anbefalinger til hva som inngår i de ulike delene av årsverket her.

Inntil 741 timer pr. år i 100 % stilling – se Creos fagspesifikke anbefalinger.

Creo anbefaler at all tid med elever som krever for- og etterarbeid, regnes som undervisning. Dette inkluderer ukentlig undervisning, konserter, samspill/akkompagnement, forestillinger, arrangement og prosjekter. Utøvende/skapende virksomhet kan også inngå som del av undervisningen.

 

Det fremgår av Stortingsmelding nr. 18 – Oppleve, skape, dele at eleven både skal oppleve å være utøver og publikum/kulturkonsument. De ulike prosjektene som kommer utover ordinær ukentlig undervisning er dermed en viktig del av undervisningen og skal inngå i årsrammen for undervisning. I perioder med større prosjekter kan det være aktuelt å legge om undervisning for å frigjøre tid til konsert/prosjektvirksomhet.

 

Creo anbefaler at det settes av tilstrekkelig undervisningstid i arbeidsplanen til aktiviteter og prosjekter utover den ordinære ukentlige undervisningen.

Som utgangspunkt 559 timer pr. år i 100 % stilling.

Annen planfesta tid fordeles hensiktsmessig i henhold til den ansattes stillingsstørrelse. I den planfesta arbeidstiden inngår blant annet alt for- og etterarbeid i forbindelse med undervisning, reisetid mellom arbeidssteder, rigging og rydding av undervisningsrom, kontorarbeid, møter, foreldre-/elevkontakt, plandager, samarbeid og samhandling med kolleger og ledelse, kurs og kompetanseheving initiert av arbeidsgiver, pausetid m.m.

Deler av denne tiden kan omdisponeres til selvstendig tid.

Minimum 387,5 timer pr år i 100 % stilling.

Den selvstendige tiden styres av den ansatte selv og inkluderer egenøving, egenutvikling, faglig ajourføring og kompetanseheving initiert av arbeidstaker. Denne tiden er ikke underlagt arbeidsgivers styringsrett og skal dermed ikke arbeidsplanfestes.

 

 

Faktorer ved timeplanlegging

Creo anbefaler at arbeidsplanen tar hensyn til fagenes egenart, gruppestørrelser, geografi, organisering og lokale forhold. Som hovedregel bør lærernes arbeidsplan planlegges på en slik måte at arbeidstiden fordeles jevnt gjennom hele arbeidsåret. Hvis kulturskolens planer inneholder aktiviteter som avviker fra den ordinære ukentlige arbeidstiden må det avsettes tilstrekkelig arbeidstid og gjennomføringen planlegges på en slik måte at arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljølovens ivaretas for den enkelte ansatte.

Lærernes arbeidstid må organiseres slik at det er mulig å ha en 100 % stilling gjennom et helt arbeidsliv.

For fastsetting av årsramme for undervisning, se Creos fagspesifikke anbefalinger

 

Creo anbefaler at partene lokalt vurderer i hvilken grad andre faktorer bør hensyntas i forbindelse med fastsetting av arbeidsplanen.

I grunn- og videregående skole differensieres årsrammen for undervisning etter trinn og fag, jamfør SFS2213. Creo anbefaler at undervisningsplikten i kulturskolen også tar hensyn til forhold som gruppestørrelse og sammensetning, alder, og nivå. Tiden som blir frigjort kan brukes til for eksempel ytterligere forberedelse, tilrettelegging og oppfølging av undervisningen.

Balansen mellom undervisning og annen arbeidstid for kulturskolelærere er først og fremst et utgangspunkt for å kunne tilby elevene i kulturskolen ordinær ukentlig undervisning i sitt fag. Mange kulturskoler har i tillegg store ambisjoner for konserter, produksjoner, utstillinger og annen utadrettet aktivitet som lærerne skal ta del i. Dersom kulturskolen ønsker at lærerne skal bruke tid på denne typen aktivitet må det sees i sammenheng med øvrig undervisning og settes av tid og ressurser i arbeidsplanen til dette.

Noen kulturskoler setter av undervisningstid til prosjektuker og seminarer. Det kan for eksempel settes av timer til andre undervisningsoppgaver som ekstraøvelser og oppkjøring til konserter/forestillinger/utstillinger o.l. Slike prosjektuker kan erstatte ordinære undervisningsuker, eller komme i tillegg til disse så lenge det skjer innenfor årsrammen for undervisning, og forholder seg innenfor arbeidsmiljølovens rammer for arbeidstid.

Creo anbefaler at krav til deltakelse på felles kurs, planleggingsdager og andre faste møter reguleres i henhold til lærernes stillingsstørrelse, slik at lærere i små stillinger ikke binder opp uforholdsmessig mye av den planfestede tiden til dette.

Det beregnes ulik mengde tid til forberedelse av undervisningen avhengig av for eksempel gruppestørrelse og undervisningstype. Tiden som settes av til forberedelse er på minimum 50 % av undervisningstiden, som vil gi en halv time forberedelsestid per klokketime undervisning.

Faktorer som for eksempel gruppestørrelse, undervisningstype, alder, nivå og andre forhold være relevante når det gjelder behovet for forberedelsestid. For eksempel kan undervisning av store grupper utløse andre behov for for- og etterarbeid enn enkeltundervisning, og ulike undervisningssituasjoner kan fordre ulike krav til tilpasning av undervisningsopplegg. Innen noen fag eksisterer det mindre relevant undervisningsmateriale, noe som medfører at det kreves mye tid til forberedelse og utarbeiding av eget undervisningsopplegg.

Se fagspesifikke anbefalinger for utfyllende informasjon.

Pedagogene er rollemodeller for elevene i kulturskolen, og også ofte viktige bidragsytere i det lokale og regionale kulturlivet. Mange pedagoger er utøvere på et høyt profesjonelt nivå.

Creo mener at kulturskolelærere som ønsker det, bør ha noe utøvende/skapende virksomhet i sin stilling, og at det avsettes tid i den arbeidsplanfesta tiden til dette. Med utøvende virksomhet menes primært rene lærerkonserter, solokonserter, forestillinger, utstillinger mv. hvor man ikke opptrer sammen med elever.

 

Mange kulturskoler har undervisningen spredt over store områder. Dersom deler av lærernes arbeidstid går med til å forflytte seg mellom ulike undervisningssteder, skal reisetiden planfestes og tas hensyn til i undervisningsplanleggingen.

Det må settes av tilstrekkelig tid i arbeidsplanen til praktisk klargjøring av undervisningslokale mv. Det kan være behov for å sette av ekstra tid å rydde/rigge/vaske eller andre oppgaver som ikke har med den praktiske forberedelsen til undervisning å gjøre.

Creo anbefaler at det settes av tid til minst en pause á 30 minutter dersom den daglige undervisningstiden overstiger 3 klokketimer. Lov- og avtalefestet pausetid inngår i planfestet arbeidstid.

 

I likhet med skoleverket for øvrig opererer kulturskolen med et komprimert arbeidsår. Creo anbefaler at man som hovedregel følger grunnskolens arbeidsår med 38 uker undervisning og en uke avsatt til plandager og/eller kompetanseheving.

Vær ekstra oppmerksom på arbeidsmiljøloven § 10-4 om alminnelig arbeidstid.