Dans
Dansepedagogens arbeid er preget av høy fysisk belastning på kroppen, med risiko for skader og slitasje over tid. Det er viktig at arbeidstiden innrettes på en slik måte man unngår slitasje og minsker risikoen for skader og kroniske belastningslidelser. Begrenset tilgang på undervisningsmateriell og undervisning av store grupper krever også at det settes av tilstrekkelig tid til for- og etterarbeid i tillegg til selve undervisningen. Gode rammevilkår for undervisningen bidrar både til å underbygge målsetningen om heltidskultur og vil gjøre det mulig for pedagogen å stå i en 100% stilling i et helt arbeidsliv.
Til sammenlikning har flere yrkesgrupper med særlig belastende fysisk arbeid, herunder kroppsøvingslærere, fastsatt lavere pensjonsaldersgrense. Kroppsøvingsfaget har også fastsatt lavere årsramme for undervisning i både grunn- og videregående skole.
Fra rammeplan for dansefag:
Å undervise fysiske fag i store grupper er krevende, og dansepedagogen må selv utvikle materiale, øvelser og koreografi. Dette bør gjenspeiles i lærerens arbeidsplan, og arbeidstidsavtalene for dansepedagoger bør følge anbefalinger fra relevante fagforbund og lokale avtaler.
Begrunnelse
Se også fagplan for dans: Rammeplanen > Kulturskolerådet