Hopp til innhold
Årsrammen for undervisning i musikkundervisning er på inntil 741 timer.

Årsrammen på 741 timer tilsvarer den fastsatte årsrammen for barnetrinnet i grunnskolen, og tar ikke hensyn til for eksempel nivå, alder eller gruppestørrelser. Til sammenlikning gir arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet (SFS2213) nedsatt årsramme for undervisning for lærere i ungdomsskole og videregående skole.

Creo anbefaler at årsrammen for undervisning i kulturskolen reduseres der hvor partene er enige om at enkelte pedagoger har en byrdefull undervisningssituasjon, eller andre forhold tilsier det. Momenter som bør hensyntas i vurderingen er for eksempel gruppestørrelse, alder og nivå. Se mer informasjon om viktige faktorer ved timeplanlegging.

Creo mener også at en kulturskolelærer bør ha noe utøvende virksomhet i sin stilling. Med utøvende virksomhet menes primært rene lærerkonserter, solokonserter, forestillinger mv. hvor man ikke opptrer sammen med elever.

Creo anbefaler at årsrammen for undervisning reduseres for kor-, korps- og orkesterdirigenter, for ledere av store ensembler og for grupper med særskilte behov. I tillegg bør ekstra oppgaver og ansvar knyttet til for eksempel fordypningsprogram eller akkompagnement avsettes med tid i arbeidsplanen.

 

Begrunnelse

Kor, korps og orkestre er tradisjonsrike opplæringsarenaer for et stort antall elever i kulturskolen. De kulturelle fellesskapene har stor betydning for elevenes motivasjon, og kulturskolen har et særskilt ansvar for å samarbeide med foreningene på lærer-/instruktør-/dirigentnivå slik at elevene opplever helhet og sammenheng. Dette arbeidet krever forberedelse og planlegging både når det gjelder repertoar, kontakt med styrer og foreldre, medvirkning til og i seminarer, og konserter.

En dirigent må gjerne forholde seg til mange elever per ensemble, med krav til fokus både på gruppe og individuelt nivå. Det kan være utfordrende å undervise grupper med stort sprik i både alder og nivå, noe som blant annet kan kreve mye ressurser knyttet til forberedelse og tilpassing av repertoar o.a. Dette må hensyntas i timeplanleggingen.

Creo anbefaler at kulturskolene tar hensyn til akustiske forhold i romfordelingen for musikkundervisning. Musikkopplæringen trenger tilrettelagte rom tilpasset fagets utstyrsbehov og egenart som lydfag. Også i de tilfellene der instrumentalundervisningen legges i grunnskolen, bør undervisningsrommene være innredet med tanke på dette.

Kulturskolen har et ansvar å forebygge hørselskader blant undervisningspersonalet. Dette kan forutsette for eksempel tilstrekkelig lyddemping, ørepropper, egnede undervisningsrom eller andre tiltak.

Det bør også tilrettelegges for egnede lager/rom for oppbevaring av instrumenter og annet utstyr.

Musikkpedagogene underviser elever i alle aldersgrupper, både individuelt og i grupper. Fordypningsprogrammene intensiverer opplæringen for de mest interesserte og talentfulle elevene. Ofte resulterer dette arbeidet i elevenes start på de høyere utdanningsinstitusjonene på universitets- og høgskolenivå. Forberedelsene til opptaksprøvene krever en veldig målrettet og spesialisert innsats, samt høy kompetanse hos musikklæreren. Elevene krever individuell og tilpasset oppfølging for å nå sine mål. Dette stiller særskilte krav til læreren i forberedelse av undervisningopplegg, og bør hensyntas i arbeidsplanen.

Dette som parallell til eksempelvis vedlegg 1 til arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet (SFS2213), hvor undervisningsplikten differensieres etter klassetrinn. For eksempel er årsramme for undervisning i programfag i MDD på vg2 og vg3 satt til 525 timer.

Se også fagplan for musikk: Rammeplanen > Kulturskolerådet